O kilku przyczynach sztuki. W związku z neoarystotelesowską koncepcją Henryka Kieresia
[On several causes of Art. In relation to the neo-Aristotelian concept of Henryk Kiereś]
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowanyMiejsce: Lublin
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Sztuka i realizm. Księga Pamiątkowa z okazji Jubileuszu urodzin i pracy naukowej na KUL profesora Henryka Kieresia
Redaktorzy: Tomasz Duma, Andrzej Maryniarczyk, Paulina Sulenta
Strony od-do: 297-302
Streszczenie: W niniejszym tekście, kierując się neoarystotelesowską teorią sztuki Henryka Kieresia, próbuję zidentyfikować główne przyczyny sztuki. Jej przyczyna sprawcza i materialna nie budzą kontrowersji, dyskusyjne jest natomiast bliższe określenie przyczyny formalnej i celowej. Pierwsza kwestia wiąże się ze sporem o istotę i definicję sztuki. Druga – z problemem ustalenia i uporządkowania pełnej listy jej celów. H. Kiereś zwraca też uwagę na brak jako fundamentalną rację sztuki. W mojej interpretacji chodzi tu o trzy typy braków (i trzy typy sztuki): (i) niedoskonałości rzeczy, które uniemożliwiają lub utrudniają spełnianie ich celów (sztuki użytkowe); (ii) niezrealizowane możliwości dopuszczone przez istoty rzeczy (sztuki oparte na fantazji czy fikcji); (iii) przemijalność rzeczy (sztuki przedstawieniowe).
Słowa kluczowe: sztuka, Arytoteles, Kiereś, cztery przyczyny
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Jacek Wojtysiak",
title = "O kilku przyczynach sztuki. W związku z neoarystotelesowską koncepcją Henryka Kieresia",
journal = "",
year = "2014",
pages = "297-302"
}
Cytowanie w formacie APA:
Wojtysiak, J. (2014). O kilku przyczynach sztuki. W związku z neoarystotelesowską koncepcją Henryka Kieresia. , 297-302.