Learner Autonomy Outside the Higher Primary EFL Classroom in Rural Poland: the Study Based On Polish Higher Primary EFL Learners

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Currents : a Journal of Young English Philology Thought and Review (ISSN: 2449-8769)
Rok wydania: 2016
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 123-161
Streszczenie: W ostatnich latach, wymogi ministerialne dotyczące kształcenia ogólnego wymagają od nauczycieli, a w szczególności nauczycieli języków obcych, stworzenia takich warunków pracy w klasie oraz poza szkołą, w których to uczeń ma okazję do zdobywania umiejętności planowania, organizowania, oceniania swojej pracy, a także wzięcia odpowiedzialności za proces uczenia się. Tym zjawiskiem jest pojęcie autonomii ucznia, która jest kluczem do osiągnięcia sukcesu w uczeniu się języków obcych. Niniejszy artykuł poparty jest badaniami, które zostały przeprowadzone w roku szkolnym 2013/2014 i dotyczyły wielu form autonomicznego zachowania w klasie języka obcego oraz poza nią. Badania zostały przeprowadzone na czterech nauczycielach języka angielskiego oraz stu piętnastu uczniach w wieku jedenastu, dwunastu i trzynastu lat uczących się języka angielskiego jako języka obcego w dwóch środowiskach szkolnych na terenie wiejskim. Przez okres dziewięciu miesięcy (wrzesień – maj) praca uczniów oraz ich nauczycieli była intensywnie monitorowana podczas zajęć języka angielskiego, a calem obserwacji było wyizolowanie wszelakich form autonomicznego zachowania w klasie. Przez kolejne tygodnie (czerwiec – sierpień) ankietowani wzięli udział w licznych wywiadach opartych na otwartych pytaniach z kwestionariusza, które w dużej mierze pozwoliły na zbadanie zachowań autonomicznych poza klasą. Kwestionariusz przeznaczony dla uczniów składa się z dwudziestu jeden otwartych pytań dotyczących strategii uczenia się, umiejętności organizacyjnych, motywacji, stosunku uczniów do uczenia się języka obcego, ich zainteresowań, świadomości językowej oraz mocnych i słabych stron uczenia się języka obcego, preferencji uczenia się, modalności, a także materiałów dydaktycznych itp. Kwestionariusz poświęcony nauczycielom składa się z trzech części. Każda z nich bada wiedzę i doświadczenie w nauczaniu autonomicznym. Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie wyników badań dotyczących autonomicznego zachowania 115 polskich uczniów uczących się języka angielskiego w klasach piątych oraz szóstych w dwóch szkołach podstawowych na terenie wiejskim, a szczególnie ich zachowaniom autonomicznym w kontekście pozaszkolnym. Z uwagi na to, iż badania są bardzo rozległe i dotyczą wszystkich możliwych aspektów autonomii, w pracy zostały przedstawione wyłącznie wyniki badań prowadzonych nad autonomią ucznia w środowisku pozaszkolnym.
Słowa kluczowe: nauczanie języka angielskiego jako języka obcego, autonomia ucznia, uczeń języka obcego z II etapu kształcenia
Dostęp WWW: http://www.currents.umk.pl/files/issues/CURRENTS-NO.-2.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Izabela Batyra",
title = "Learner Autonomy Outside the Higher Primary EFL Classroom in Rural Poland: the Study Based On Polish Higher Primary EFL Learners",
journal = "Currents : a Journal of Young English Philology Thought and Review",
year = "2016",
number = "2",
pages = "123-161"
}

Cytowanie w formacie APA:
Batyra, I. (2016). Learner Autonomy Outside the Higher Primary EFL Classroom in Rural Poland: the Study Based On Polish Higher Primary EFL Learners. Currents : a Journal of Young English Philology Thought and Review, 2, 123-161.