The Influence of Personality and Social Background upon the Portrait of an Autonomous Language Learner: The Study of Higher Primary Foreign Language Learners

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Rok wydania: 2015
Tom: 63
Numer czasopisma: 11
Strony od-do: 23-39
Streszczenie: W ostatnich latach, wymogi ministerialne dotyczące kształcenia ogólnego wymagają od nauczycieli, a w szczególności nauczycieli języków obcych, stworzenia takich warunków pracy w klasie oraz poza szkołą, w których to uczeń ma okazję do zdobywania umiejętności planowania, organizowania, oceniania swojej pracy, a także wzięcia odpowiedzialności za proces uczenia się. Tym zjawiskiem jest pojęcie autonomii ucznia, która jest kluczem do osiągnięcia sukcesu w uczeniu się języków obcych. Istnieje bowiem wyraźny związek miedzy odnoszeniem sukcesu w uczeniu się języków obcych a autonomią ucznia, czego dowodzą liczne dyskusje w literaturze poświęconej nauczaniu języków obcych, np. Borg i Al-Busaidi (2012), Nunan (1991), Omaggio (1978), Rubin i Thompson (1983). Kim jest uczeń autonomiczny i jakie czynniki wpływają na jego sukces? Jest to niezwykle złożony proces, na który składają się zmienne czynniki, takie jak stosunek ucznia do języka obcego, motywacja, umiejętności organizacyjne, a także indywidualne cechy uczniów, takie jak wiek, płeć, style poznawcze oraz style uczenia się, wybór strategii językowych, inteligencja, pamięć, a także wszelkie zaburzenia wynikające z zachowania i rozwoju poznawczego, które w tym przypadku mogą utrudniać rozwój autonomii ucznia. Celem niniejszej pracy jest wykazanie wpływu osobowości oraz środowiska rodzinnego ucznia na kształtowanie i rozwój autonomii uczącego się języka obcego w klasie, a także poza nią. Niniejszy artykuł poparty jest badaniami, które odbyły się w roku szkolnym 2013/2014, dotyczącymi autonomii ucznia, które zostały przeprowadzone w dwóch szkołach wiejskich. W badaniach wzięło udział czterech nauczycieli języka angielskiego oraz 115 uczniów w wieku 11, 12 i 13 lat, których współpraca na lekcji języka angielskiego była intensywnie obserwowana przez okres dziewięciu miesięcy. Po upływie tego czasu, respondenci wzięli udział w wywiadach opartych na kwestionariuszach. Z uwagi na to, iż badania dotyczą wielu aspektów autonomii ucznia, w niniejszej pracy zostały zaprezentowane dane dotyczące sylwetki ucznia autonomicznego.
Słowa kluczowe: uczeń autonomiczny, uczeń odnoszący sukces w uczeniu się języków obcych, nauczanie języka angielskiego jako języka obcego, osobowość, extrawersja/introwersja, środowisko domowe, motywacja
DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rh.2015.63.11-2



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Izabela Batyra",
title = "The Influence of Personality and Social Background upon the Portrait of an Autonomous Language Learner: The Study of Higher Primary Foreign Language Learners",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2015",
number = "11",
pages = "23-39"
}

Cytowanie w formacie APA:
Batyra, I. (2015). The Influence of Personality and Social Background upon the Portrait of an Autonomous Language Learner: The Study of Higher Primary Foreign Language Learners. Roczniki Humanistyczne, 11, 23-39.