The Perspective on Learner Autonomy in Real Teachers' Practices in the Context of Higher Primary Polish Efl Education

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Rok wydania: 2016
Tom: 64
Numer czasopisma: 10
Strony od-do: 53-81
Streszczenie: Na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat zwrócono szczególną uwagę na kwestię dotyczącą autonomii ucznia w kontekście polskiego szkolnictwa. Zmieniająca się rola nauczyciela oraz ucznia w klasie, a szczególnie w klasie języka obcego, metoda kognitywna, podejście komunikatywne, a także kilka niekonwencjonalnych metod nauczania języków obcych przyczyniło się do wielu badań empirycznych oraz powstania prac teoretycznych dotyczących tego zagadnienia. Celem niniejszej pracy jest ukazanie perspektywy wdrażania autonomii ucznia w klasie języka angielskiego oraz ukazanie potencjalnych problemów związanych z jej wprowadzaniem w polskim szkolnictwie pomimo wymogów ministerialnych kształcenia ogólnego, które jasno stawiają nauczycielom wymagania inicjowania zachowań autonomicznych. Niniejsza praca poparta jest badaniami empirycznymi, poświęconymi autonomii ucznia w starszych klasach szkoły podstawowej na terenie wiejskim. Badania polegały na obserwacjach pracy ponad stu uczniów w wieku 11, 12 i 13 lat oraz ich czterech nauczycielek podczas zajęć języka angielskiego, a także ma licznych wywiadach, w których wzięli udział respondenci. Dodatkowo nauczycielki wypełniły kilkuczęściowy kwestionariusz dotyczący wszelkich form autonomicznego nauczania w szkole oraz poza nią. W pracy przedstawiono wyniki z obserwacji lekcji, wywiadów z nauczycielkami oraz wypowiedzi z kwestionariuszy, które pozwoliły pokazać stosunek nauczycielek do wdrażania autonomii w polskiej szkole oraz zweryfikować wypowiedzi z kwestionariuszy i wywiadów z wynikami zebranymi podczas obserwacji lekcji.
Słowa kluczowe: autonomia ucznia, półautonomia, proces uczenia się, odpowiedzialność, pozytywny stosunek do kultury języka obcego
DOI: 10.18290/rh.2016.64.10-4



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Izabela Batyra",
title = "The Perspective on Learner Autonomy in Real Teachers' Practices in the Context of Higher Primary Polish Efl Education",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2016",
number = "10",
pages = "53-81"
}

Cytowanie w formacie APA:
Batyra, I. (2016). The Perspective on Learner Autonomy in Real Teachers' Practices in the Context of Higher Primary Polish Efl Education. Roczniki Humanistyczne, 10, 53-81.