dr hab. sztuki IWONA SAWULSKA
Instytut Nauk o Sztuce
Katedra Etnomuzykologii i Hymnologii
Wydział Nauk Humanistycznych
iwona.sawulska@kul.pl
Przynależność do organizacji
- Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków
- Lubelskie Towarzystwo Muzyczne
- Towarzystwo Przyjaciół KUL
Wykształcenie:
- matura w LO nr VI w Lublinie
- Państwowa Szkoła Muzyczna I i II Stopnia w Lublinie w klasie fortepianu Teresy Księskiej - Falger (dyplom w 1985 r.)
- tytuł Magistra sztuki Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi; Wydz. Wykonawstwa Instrumentalnego i Wokalno - Aktorskiego; kierunek Wokalistyka, tytuł pracy magisterskiej: "Działalność artysty śpiewaka i pedagoga na przykładzie doc. Tatiany Mazurkiewicz", promotor: prof. Grażyna Krajewska-Ambroziak (1992 r.)
- tytuł Licencjata Instytutu Muzykologii KUL (2000 r.)
- Doktorat (1999 r.) Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
- Doktor habilitowany sztuki (2003 r.) Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na podstawie pracy pt. "Folklor jako inspiracja w twórczości pieśniarskiej wybranych kompozytorów /F.Schubert, R.Schumann, J.Brahms, F.Chopin ,S.Moniuszko, A.Dworzak, M.Musorgski /" oraz dorobku artystycznego i naukowego
- Studia Podyplomowe na Wydziale Nauk Społecznych KUL w zakresie Zarządzania Kapitałem Ludzkim (2005 r.), dyplom pod kierunkiem prof. Anny Zarębskiej
Działalność artystyczna
- Debiut w Filharmonii Rzeszowskiej u boku A. Hiolskiego.
- Współpraca z Teatrem Muzycznym ROMA w Warszawie
- Filharmonią Narodową w Warszawie
- Operą Bałtycką w Gdańsku
- Teatrem Wielkim w Łodzi
- Teatrem Muzycznym w Lublinie
- Teatrem im. W. Horzycy w Toruniu
- Filharmoniami: Lubelską, Rzeszowską, Łódzką, Zielonogórską, Warmińsko-Mazurską, Filharmonią w Katowicach, i innymi
- Prowadzi działalność estradową: bierze udział w prestiżowych koncertach i festiwalach w kraju i za granicą
- Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie
- Muzyczny Festiwal w Łańcucie
- Muzyczny Festiwal im. Adama Didura w Sanoku
- Festiwal im. I. J. Paderewskiego w Warszawie
- Festiwal Tempus Paschale w Lublinie
- Międzynarodowy Festiwal im. J. Kiepury w Krynicy
- Międzynarodowy Festiwal S. Moniuszki w Kudowie-Zdroju i wielu innych
- Fonie Lublina
https://www.youtube.com/watch?v=efjz3GW9mec&t=11s
https://www.youtube.com/watch?v=edXXTx87tqo
- Współpracuje z takimi kompozytorami, jak: Andrzej Nikodemowicz, Paweł Łukaszewski, Mariusz Dubaj, Stanisław Moryto, Edward Pałłasz, Miłosz Aleksandrowicz, którzy powierzają jej partie solowe w prawykonaniach ich dzieł:
PRAWYKONANIA
- Stanisław Moryto - Stabat Mater (na sopran i orkiestrę, Filharmonia Łódzka, 2006)
- Paweł Łukaszewski - Exultet, Festiwal Gaude Mater w Częstochowie, 2004
- A. Nikodemowicz - Cztery Pieśni do sł. G. Herberta (na sopran, trąbkę i organy,2001)
- A. Nikodemowicz - Godzinki o Niepokalanym poczęciu Najświętszej Maryi Panny (na sopran, organy i małą orkiestrę, 1999, Filharmonia Lubelska, Festiwal Muzyki Współczesnej "AKORD")
- A. Nikodemowicz - Msza "Misterium Krzyża Świętego", (na sopran, tenor, baryton i orkiestrę, 1998, Filharmonia Lubelska, Archikatedra Lubelska)
- A. Nikodemowicz - Hymnus pro peccatis, (na sopran, chór i organy, Archikatedra Lubelska,1999)
- Mariusz Dubaj - Trzy Poematy (na sopran i fortepian,2000)
- Henryk Czyżewski - "Niemowa" (na sopran, flet i wiolonczelę, do sł. Edwarda Stachury, 2006, Istytut Muzyki UMCS)
- M. Jurkiewicz: FIDELITAS - Suita Lubelska, Teatr Muzyczny, Lublin, 18-19.11.2017 (partia Słowianki)
- Współpracuje z wybitnymi dyrygentami, orkiestrami symfonicznymi i chórami
- Dokonała nagrań dla Telewizji Polskiej, TV Polonia i Polskiego Radia oraz nagrała pięć CD:
- Love and Passion - z muzyką M. de Falli, M.Ponce, J.Siqueira, E.Pałłasza, dla Acte Prealable / z Jolantą Munch/
https://www.youtube.com/watch?v=LcqgaXGEFF0&list=PLvkuot5TIVW0PoHtiDCN-i-NSJ0tUMuny
- Freude und Trauer der Liebe - z pieśniami R. Schumanna, /z Jolantą Munch i P. Łykowskim/, dla KOCH International Poland
https://www.google.com/search?q=sawulski+munch+Freude+und+trauer+der+Liebe&client=firefox-b-d&sa=X&biw=946&bih=892&sxsrf=ALeKk01M3e-Ki3iQc5Tzw3zHLW_m1sZI-g:1609713420228&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=jFUJULyGiEOwwM%252CAH9-jr9gZJCkAM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSsn5vvp1KOrN46yROa4Oo-hvsVfQ&ved=2ahUKEwjV9ejk6YDuAhXmkosKHW52DWQQ9QF6BAgHEAE#imgrc=jFUJULyGiEOwwM
- Paweł Łukaszewski – Exsultet (polskie prawykonanie), Acte Préalable | AP 0197
Gaude Mater 6 | Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej - Częstochowa 1990-2005 | Polska Współczesna Muzyka Sakralna; Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej, dyrygent: Jerzy Swoboda
- "Twórczość kompozytorów słowiańskich I.poł. XX w. - A.Dvorak - Cygańskie melodie", Iwona Sawulska (sopran), Agnieszka Schulz-Brzyska (fortepian); kameralna, wyd. FANFARA(2016 r.)
- Tradycje ludowe w kulturze muzycznej. Zachowanie dziedzictwa, inspiracje, przeobrażenia. Iwona Sawulska - sopran, Agnieszka Schulz-Brzyska - fortepian. Prawykonania utworów; Wydawnictwo Naukowe KUL- Studio Fanfara, Lublin 2019, FCD-67-2019 ZAiKS-ZPAV
Działalność naukowa:
Sfera badań naukowo – dydaktycznych obejmuje zagadnienia z historii teatru muzycznego, akustyki muzycznej, interpretacji dzieła muzycznego, etnomuzykologii, międzykulturowego ujęcia muzyki i sztuki w ogóle, funkcji muzyki w życiu publicznym, fizjologii i higieny głosu, zastosowania prawidłowych technik dykcyjnych, oddechowych i ekspresyjnych w świadomej interpretacji tekstu a także muzykoterapii.
Referaty na sympozjach krajowych i zagranicznych
- (Międzynarodowe) XXIV Pacific Voice Conference; organizator: UMCS w Lublinie, Warszawski Uniwersytet Medyczny; Tytuł referatu: Przekraczanie granic - o kondycji i wytrzymałości głosu śpiewaka-artysty na przestrzeni wieków; Lublin, 27.10.2017
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Muzyka Wokalno-Instrumentalna. Tradycja. Inspiracja. Forma"; Organizator: UMCS w Lublinie, Instytut Muzyki - Zakład Muzyki Sakralnej i Kształcenia Wokalnego; Tytuł referatu: Poematy Jana Kasprowicza jako inspiracja do liryki wokalnej Karola Szymanowskiego; Lublin, 04.12.2016
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Antonina Campi z Miklaszewiczów i mało znane tematy kultury polskiej przełomu XVIII i XIX wieku"; Tytuł referatu: Polscy śpiewacy operowi na europejskich scenach przełomu XVIII i XIX wieku; Lublin, sala CSK, 22.10.2018.
- Motywy ludowe w twórczości pieśniowej Feliksa Nowowiejskiego; Międzynarodowa Konferencja Naukowa Tradycje ludowe w kulturze muzycznej. Zachowanie dziedzictwa, inspiracje, przeobrażenia.; KUL, 2019
- 4-6 12.2019 Polska dawna muzyka religijna. Reedycja, opracowanie i promocja twórczości kompozytorów XVIII i XX w. - Wykład; Koncert; Prowadzenie wokalnej Klasy Mistrzowskiej w ramach delegacji wizytującej; Podkarpacki Uniwersytet Narodowy im. Wasyla Stefanyka, Iwano - Frankiwsk, Ukraina
Publikacje:
- Folklor jako inspiracja w twórczości Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Stanisława Niewiadomskiego i Karola Szymanowskiego; [w] Zeszyty Naukowe KUL 49 (2016), nr 4 (196)
- Ekspresja głosu jako wynik pokonywania barier technicznych. „Additamenta Musicologica Lublinensia” 4:2008 1 s. 157–165
- Mechanika i brzmienie głosu jako właściwości akustyczne śpiewu i mowy, w: Artificium Ars Scientia, Księga Jubileuszowa w 80 rocznicę urodzin Ks. Profesora Jana Chwałka, red. M. Szymanowicz, wyd. POLIHYMNIA, Lublin 2010, s.577-589.
- Pieśni Mieczysława Karłowicza jako przejaw "słowiańskiej duszy" kompozytora, [w] Twórczość kompozytorów słowiańskich I połowy XX wieku, wyd. KUL, Lublin 2017, s. 97-103.
- Poematy Jana Kasprowicza jako inspiracja dla liryki wokalnej Karola Szymanowskiego, [w] Muzyka Wokalno-Instrumentalna. Tradycja-Inspiracja-Forma, POLIHYMNIA, Lublin 2017
- Motywy ludowe w twórczości pieśniowej Feliksa Nowowiejskiego, [w] Tradycje ludowe w kulturze muzycznej. Zachowanie dziedzictwa, inspiracje, przeobrażenia, Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin 2019, ISBN 9788373068919
Nagrody i wyróżnienia:
- Odznaka honorowa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP "Zasłużony dla Kultury Polskiej"; 2019 Nr 13638
- Medal Prezydenta Miasta Lublin „Za wybitną działalność artystyczną oraz zaangażowanie na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury muzycznej”; 2015
- Nagroda Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków: Za wybitną działalność artystyczną i upowszechnianie kultury muzycznej Za wybitną działalność artystyczną i upowszechnianie kultury muzycznej; 2016
- Medal 700-lecia Miasta Lublin za wkład i zaangażowanie w rozwój Miasta oraz zasługi na rzecz jego mieszkańców; 2017
- Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego Ambasador Aktywności Kobiet w Dziedzinie Kultury za działalność estradową, pedagogiczną i animatorską; 2016
Działalność pedagogiczna i animatorska
- Dyrektor Teatru Muzycznego w Lublinie 2015-2018
- Koordynator i ekspert w zakresie projektów związanych z kulturą – Towarzystwo Mediów Lokalnych
- Od 1993r. związana z Instytutem Muzykologii KUL w Katedrze Dydaktyki Muzycznej
- 2012-2016 Przewodnicząca Wydziałowej Komisji Wydawniczej oraz członek Senackiej Komisji Wydawniczej
- Współpracowała z Wojewódzkim Ośrodkiem Kultury w Lublinie (warsztaty i konsultacje artystyczne), pracowała jako nauczyciel pianistyki i wokalistyki w lubelskich szkołach muzycznych
- Juror konkursów muzycznych
- Trzykrotnie otrzymała Nagrodę Rektora KUL: w 2002 r.: za przygotowanie do akredytacji Instytutu Muzykologii, w 2008 za działalność pedagogiczną oraz 2015 - Nagroda Rektora KUL za przygotowanie nowej edycji programu studiów I i II stopnia na kierunku Muzykologia
- Kilkakrotnie studenci przyznali jej tytuł „Pedagog Roku”
- Przygotowanie i organizacja cyklu koncertów ProMusica KULowskie Spotkania Muzyczne: 18.03.2020 - Ogród muzyki; utwory kompozytorów Klasycyzmu, Romantyzmu oraz współczesnych; Aula im. Stefana Kard. Wyszyńskiego KUL
- Współpracuje z PZERiI (Polskim Związkiem Emerytów, Rencistów i Inwalidów) m in. w Jesiennym Przeglądzie Twórczości artystycznej Seniorów
- Przygotowuje projekty artystyczno - naukowe (m.in. Lubelski Festiwal Nauki, Kulturalia) oraz cykle koncertów popularyzujących muzykę i młodych artystów:
- Młodzi pasjonaci sztuki
- Pasja życia-sztuki piękne
- Harmonia dźwięków
- Idąc za dźwiękiem polskiego krajobrazu
- Vita brevis, ars longa
- Spore grono jej wychowanków kontynuuje kształcenie w akademiach muzycznych, znajduje zatrudnienie w instytucjach kulturalnych i oświatowych.