"… kiedy biją dzwony niebieskie na Alleluja”. Apoteoza męczeństwa ks. prałata Konstantego Budkiewicza na obrazie Władysława Barwickiego
[“When the Heavenly Bells Toll at Hallelujah”: The Apotheosis of Martyrdom of Prelate Konstanty Budkiewicz in a Painting by Władysław Barwicki]
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowanyCzasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Współautorzy: Ewa Ziółek
Rok wydania: 2024
Tom: 72 (2024)
Numer czasopisma: z. 4
Strony od-do: 215-260
Streszczenie: Pokazowy proces abpa Jana Cieplaka i 14 księży, który miał miejsce w marcu 1923 r. w Moskwie, odbił się szerokim echem w Polsce i na całym świecie. W wyniku wyroku zapadłego na tym procesie został rozstrzelany ks. prałat Konstanty Budkiewicz. Opinia publiczna uznała go za męczennika bolszewizmu, co skutkowało licznymi upamiętnieniami jego osoby. Jednym z takich upamiętnień był obraz lubelskiego malarza Władysława Barwickiego. Jest to wielowarstwowa alegoria męczeństwa księdza oraz duchowieństwa katolickiego i prawosławnego w bolszewickiej Rosji. Jest to też alegoria zderzenia cywilizacji łacińskiej z ideą Rosji jako cywilizacji barbarzyńskiej.
Słowa kluczowe: ks. Konstanty Budkiewicz; Władysław Barwicki; proces pokazowy arcybiskupa Jana Cieplaka; apoteoza męczeństwa ks. BudkiewiczA
Dostęp WWW: https://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rh/article/view/1173
DOI: https://doi.org/10.18290/rh24724-7
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Irena Wodzianowska and Ewa Ziółek",
title = "''… kiedy biją dzwony niebieskie na Alleluja”. Apoteoza męczeństwa ks. prałata Konstantego Budkiewicza na obrazie Władysława Barwickiego",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2024",
number = "z. 4",
pages = "215-260"
}
Cytowanie w formacie APA:
Wodzianowska, I. and Ewa Ziółek(2024). "… kiedy biją dzwony niebieskie na Alleluja”. Apoteoza męczeństwa ks. prałata Konstantego Budkiewicza na obrazie Władysława Barwickiego. Roczniki Humanistyczne, z. 4, 215-260.