„Rauhe Tugend“. Die Revision des stoischen Tugendbegriffs bei Baumgarten und Meier
["Rauhe Tugend". Critique of a stoic term of chastity in works of A.G. Baumgarten and G.F. Meier]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Studia Niemcoznawcze (ISSN: 0208-4597)
Rok wydania: 2018
Tom: 61
Strony od-do: 569-580
Streszczenie: G.E. Lessing używa w swych kluczowych tekstach (Emilia Galotti i Nathan der Weise) pojęcia „rauhe Tugend” jako synonimu dla rygoryzmu etycznego. W swym artykule autorka przedstawia historię tego pojęcia. Okazuje się być ono kodem kulturowym, który ma swoje źródło w etyce niemieckiego XVIII wieku. Alexander Gottlieb Baumgarten w swej klasyfikacji modeli etycznych wymienił pośród etyk niedoskonałych kategorię „ethica morosa” („rauhe Sittenlehre”). Uczeń Baumgartena Georg Friedrich Meier rozwinął to pojęcie jako krytykę etyki stoików i neostoików domagającej się tłumienia lub wykorzeniania emocji. Zgodnie z antropologią Meiera (i Baumgartena) pozbawienie człowieka emocji jest równoznaczne z pozbawieniem go „połowy człowieczeństwa”.
Słowa kluczowe: "Rauhe Tugend", A.G. Baumgarten, G.F. Meier, G.E. Lessing
Dostęp WWW: https://pliki.wn.uw.edu.pl/index.php/s/KTEJmQl2CGHwqnp?path=%2Fpdf%20SN%2061#pdfviewer



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewa Grzesiuk",
title = "„Rauhe Tugend“. Die Revision des stoischen Tugendbegriffs bei Baumgarten und Meier",
journal = "Studia Niemcoznawcze",
year = "2018",
pages = "569-580"
}

Cytowanie w formacie APA:
Grzesiuk, E. (2018). „Rauhe Tugend“. Die Revision des stoischen Tugendbegriffs bei Baumgarten und Meier. Studia Niemcoznawcze, 569-580.