Diagnoza kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów zdolnych w środkowym wieku szkolnym z wykorzystaniem baterii TROS-KA - doniesienie z badań
[Diagniosis of social-emotional competences of gifted adolescents using TROS-KA battery – research report]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Ruch pedagogiczny (ISSN: 0483-4992)
Współautorzy: Tomasz Knopik, Urszula Oszwa
Rok wydania: 2017
Tom: 87
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 15-30
Streszczenie: Artykuł podejmuje zagadnienie funkcjonowania emocjonalno-społecznego uczniów zdolnych w środkowym wieku szkolnym. Jako uczniów zdolnych zidentyfikowano osoby posiadające wysoko rozwinięte: ogólne zdolności poznawcze, kreatywność i zaangażowanie zadaniowe (zgodnie z modelem trójpierścieniowym Josepha Renzullego) według nominacji nauczycieli. Dość rozpowszechnione stanowisko wskazujące na niski poziom kompetencji emocjonalno-społecznych osób ponadprzeciętnych nie zostało potwierdzone w prezentowanych badaniach. Wykazano, że badani uczniowie zdolni (n=107, z 30 szkół podstawowych z terenu 6 województw) wykazują się istotnie statystycznie wyższymi wynikami w każdym obszarze diagnozowanym w modelu TROS-KA (radzenie sobie z trudnościami, relacje z innymi, obraz siebie, sprawczość, kontrola afektu) niż ich rówieśnicy z grupy porównawczej. Ponadto skutecznie wykorzystują posiadane zasoby emocjonalno-społeczne do podejmowania wyzwań o charakterze poznawczym (w obszarze interesujących ich przedmiotów/dyscyplin). W tym znaczeniu kompetencje opisane w modelu TROS-KA stanowią fundamentalne zaplecze aktualizacji uzdolnień uczniów, a ich usystematyzowane wspieranie w postaci spójnego programu rozwojowego powinno zostać uwzględnione podczas planowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Słowa kluczowe: pedagogika, psychologia, uczeń zdolny, kompetencje społeczno-emocjonalne, środkowy wiek szkolny, TROS-KA
Dostęp WWW: https://www.researchgate.net/publication/329045155_Diagnoza_kompetencji_emocjonalno-spolecznych_uczniow_zdolnych_w_srodkowym_wieku_szkolnym_z_wykorzystaniem_baterii_TROS-KA



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewa Domagała-Zyśk and Tomasz Knopik and Urszula Oszwa",
title = "Diagnoza kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów zdolnych w środkowym wieku szkolnym z wykorzystaniem baterii TROS-KA - doniesienie z badań",
journal = "Ruch pedagogiczny",
year = "2017",
number = "2",
pages = "15-30"
}

Cytowanie w formacie APA:
Domagała-Zyśk, E. and Tomasz Knopik and Urszula Oszwa(2017). Diagnoza kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów zdolnych w środkowym wieku szkolnym z wykorzystaniem baterii TROS-KA - doniesienie z badań. Ruch pedagogiczny, 2, 15-30.