Dorota Tokarska

Społeczne i ekonomiczne skutki zwiększania wymiaru urlopu macierzyńskiego
[The social and economic consequences of increasing maternity leave]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Radom
Rok wydania: 2013
Tytuł publikacji: Prawo pracy czynnikiem skutecznego kierowania ludźmi
Redaktorzy: Andrzej Nowak
Strony od-do: 111-123
Streszczenie: W 2009 roku w Polsce rozpoczęto zwiększanie wymiaru urlopu macierzyńskiego w celu polepszenia sytuacji demograficznej w kraju. Skutki okazały się mizerne, w związku z czym jesienią 2012 zaproponowano, aby oprócz urlopu macierzyńskiego wprowadzić 26-tygodniowy urlop rodzicielski, dostępny zarówno dla matki, jak i dla ojca dziecka. Wprowadzając te zmiany, analizuje się jedynie pozytywny wpływ takiego rozwiązania na rodzinę, a szczególnie na dziecko oraz koszt, jaki poniesie budżet państwa. Tymczasem koszty takich rozwiązań ponoszą także pracodawcy oraz pracujące matki. Koszty, jakie muszą ponieść matki, mają charakter społeczno-psychologiczny, polegają na obawie o utratę pracy, utratę pozycji zawodowej czy – w przyszłości – o większe wysiłki w drodze do awansu. Pracodawcy natomiast muszą ponieść koszty ekonomiczne, związane ze znalezieniem, zatrudnieniem i przeszkoleniem zastępstwa, a także okresowym spadkiem wydajności zespołu, którego członkiem była pracownica idąca na urlop macierzyński. Niewątpliwą zaletą proponowanych rozwiązań jest stworzenie warunków rodzicom do sprawowania opieki nad małym dzieckiem aż do ukończenia przez nie roku.
Słowa kluczowe: prawo pracy, kobieta na rynku pracy, urlop macierzyński, urlop ojcowski, zarządzanie zasobami ludzkimi