Dorota Marchwicka [Kudelska] Stylotwórcza rola koloru w filmie Andrieja Tarkowskiego - "Andriej Rublow", [w:] Z zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesnym, pod. red. Marka Hendrykowskiego, Poznań 1982, s.45-57. PL ISSN 0554-8179
[Dorothy Marchwicka [Kudelska] Stylotwórcza the role of color in the film by Andrei Tarkovsky - "Andrei Rublev", [in] some questions of style and composition in contemporary film, ed. Mark Hendrykowski, Poznan in 1982, s.45-57. PL ISSN 0554-8179]

Rozdział w nierecenzowanej książce naukowej

Miejsce: Poznań
Rok wydania: 1982
Tytuł publikacji: Dorota Marchwicka [Kudelska] Stylotwórcza rola koloru w filmie Andrieja Tarkowskiego - "Andriej Rublow", [w:] Z zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesnym, pod. red. Marka Hendrykowskiego, Poznań 1982, s.45-57. PL ISSN 0554-8179
Strony od-do: 45-55
Streszczenie: Tekst dotyczy problemów realności w filmie (stylistycznej, historycznej, psychologicznej) na przykładzie analizy "Rublowa" Andrieja Tarkowskiego. Czarnobiała produkcja z jednym przebłyskiem ferii barw, co odpowiada swoistemu zespoleniu cierpienia fizycznego i psychicznego i geniuszu artystycznego z przebłyskiem egzystencjalnej i duchowej nadziei. Istotną kwestią jest także ambiwalencja związku silnego skonwencjonalizowania tworzenia ikony z pokazywaną w niuansach artystyczną indywidualnością. Osobnym filtrem interpretacyjnym jest metaforyczna refleksja nad satrapią Rusi i współczesnej przemocy sowieckiego państwa.
Słowa kluczowe: Andriej Rublow, Andrieje Tarkowski, Ikona, Film Kolor w filmie