The Blessed Virgin Chastises the Infant Jesus Before Three Witnesses: Andre Breton, Paul Éluard and the Artist by Max Ernst. Comments and additions to interpretation

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Cracow
Rok wydania: 2013
Tytuł publikacji: The inspiration from the past in the art of the 20th and 21st centuries
Redaktorzy: Małgorzata Geron, Jerzy Malinowski
Strony od-do: 127-138
Streszczenie: Artykuł przedstawia uzupełnienia i komentarze do dotychczasowych interpretacji obrazu M. Ernsta " Matka Boska bijąca Dzieciątko Jezus wobec trzech świadków: A.Bretona, P. Éluarda i autora" w następujących aspektach: 1. biograficzno-rodzinnym (w tym autoanaliza); 2. wyborów artystycznych Ernsta (kompozycja, stosunek do realizmu, intelektualne aspekty malarstwa); 3. relacje i wartościowanie malarstwa o tematyce religijnej oraz stawiane nowych pytań starym toposom (religijnym i antropologicznym) w oparciu o wariacje na temat tradycyjnej ikonografii i akademickich form artystycznych.
Słowa kluczowe: Max Ernst, Andre Breton, Paul Éluard, Matka Boża, Jezus, schematy kompozycyjne i ikonografia malarstwa religijnego, ikonografia chrześcijańska, surrealizm