Pre- and perinatal auditory experiences and their importance in the development of the child

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Developing language competence of people with hearing and speech disorders
Strony od-do: 7-26
Streszczenie: Od tysięcy lat matki odczuwały, że nienarodzone dziecko słyszy, gdyż reaguje na dźwięki z otoczenia zmianą w aktywności ruchowej. Badania ostatnich kilkudziesięciu lat wykazały niezbicie, że słuch jest bardzo aktywnym zmysłem i dobrze rozwiniętym od początku drugiej połowy prenatalnego okresu rozwoju dziecka. W artykule dokonano przeglądu literatury na temat metodologicznych aspektów badania zmysłu słuchu przed urodzeniem i stosowanych technik badawczych, zjawiska słyszalności i słyszenia w środowisku wewnątrzmacicznym, różnicowania przez dziecko dźwięków, odbioru mowy, śpiewu i muzyki, intersensoryczności, przebiegu procesu uczenia się w zakresie zmysłu słuchu (np. habituacji), zapamiętywania prenatalnych doświadczeń słuchowych i znaczenia, jakie odgrywają one w dalszym życiu oraz możliwości badań prawidłowości funkcjonowania zmysłu słuchu przed urodzeniem. Informacje o prenatalnej stymulacji słuchowej zostały uzupełnione o zalecenie przestrzegania zasad bezpieczeństwa akustycznego, aby nie narażać słuchu na uszkodzenie jeszcze przed urodzeniem.
Słowa kluczowe: zmysł słuchu, intersensoryczność, słyszalność, rozwój mowy, uczenie się prenatalne, preferencje muzyczne, prenatalny okres rozwoju, dziecko prenatalne, płód, noworodek