Chiara Lubich’s “Resurrection of Rome”. Reflections in Light of Special Psychopedagogy

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: PAEDAGOGIA CHRISTIANA (ISSN: 1505-6872)
Rok wydania: 2019
Tom: 43
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 123-243
Streszczenie: W artykule została podjęta refleksja nad znaczeniem tekstu Chiary Lubich „Zmartwychwstanie Rzymu” dla psychopedagogiki specjalnej. Najpierw starano się odpowiedzieć na pytanie, co jest przedmiotem tego krótkiego „traktatu filozoficzno-teologicznego”, jaka jest kondycja współczesnego człowieka, który widzi nie tylko wokół siebie, ale też w sobie „współczesny Rzym” pełen brudu, marności i grzechu a jednocześnie odczytuje swoje przeznaczenie do zmartwychwstania. Stworzony na podobieństwo Boga, jest wolny i powołany do wolnego i radosnego „zdobywania Nieba”, do więzi z Bogiem. W współczesnym świecie niepełnosprawność jest nadal odbierana jako zło i pozbawienie najważniejszych wartości, budzi negatywne postawy społeczne, dlatego ważne jest podanie klucza do zmiany tego destrukcyjnego odnoszenia się do drugich. Druga część artykułu została poświęcona analizie podpowiedzi Ch. Lubich, które zawarła w tekście „Zmartwychwstanie Rzymu”, a które mogą być wykorzystane w procesie zmiany postaw wobec osób z niepełnosprawnością. Korespondują one z założeniami personalizmu chrześcijańskiego w pedagogice specjalnej.
Słowa kluczowe: Chiara Lubich, focolare, duchowość jedności, psychopedagogika specjalna, osoba z niepełnosprawnością, personalizm chrześcijański
Dostęp WWW: https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/PCh/article/download/PCh.2019.005/18276
DOI: 10.12775/PCh.2019.005



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Dorota Kornas-Biela",
title = "Chiara Lubich’s “Resurrection of Rome”. Reflections in Light of Special Psychopedagogy ",
journal = "PAEDAGOGIA CHRISTIANA",
year = "2019",
number = "1",
pages = "123-243"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kornas-Biela, D. (2019). Chiara Lubich’s “Resurrection of Rome”. Reflections in Light of Special Psychopedagogy . PAEDAGOGIA CHRISTIANA, 1, 123-243.