Geneza sanktuariów z Góry Efraima i Lajisz/Dan w optyce najstarszych biblijnych źródeł i ich (post) deuteronomistycznej i (post)kapłańskiej relekturze (Sdz 17,1–18,31)
[The Origins of the Sanctuaries of Mount Ephraim and Laish/Dan in the Optics of the Earliest Biblical Sources and their (Post-)Deuteronomistic and (Post-)Priestly Reappraisal (Judg. 17:1–18:31)]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Biblica et Patristica Thoruniensia (ISSN: 1689-5150)
Rok wydania: 2024
Tom: 17
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 389-426
Streszczenie: Opis historii sanktuarium Mikajehu i najwcześniejszych dziejów powstałego na jego kultycznym wzorcu pokoleniowego ośrodka religijnego w Lajisz/Dan tworzy obecne strukturalne ramy pierwszego epilogu Księgi Sędziów (17,1–5; 18,14–26.27–31), który definiuje też pochodzenie, status i rolę lewickiego kapłaństwa w schyłkowej fazie teokracji w Izraelu (17,7–13; 18,3–6.17–20.24.27.30). Te stricte religijno-kultyczne teksty kolejni redaktorzy księgi złączyli z tradycjami o społeczno-militarnej aktywności Danitów, oferując niepowtarzalną w całej Biblii Hebrajskiej folklorystyczną rekonstrukcję genezy i pierwotnej aktywności prywatnego miejsca kultu w Górze Efraima oraz lokalnego religijnego ośrodka w Lajisz/Dan, który z czasem, obok Betel i Samarii, będzie stanowił trwały punkt odniesienia dla życia religijnego hebrajskich pokoleń zamieszkujących północne tereny Królestwa Izraela.
Słowa kluczowe: Góra Efraima, Lajisz/Dan, Mikajehu, Danici, kult, kapłan-lewita, epoka sędziów
DOI: https://doi.org/10.12775/BPTh.2024.021



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Dariusz Dziadosz",
title = "Geneza sanktuariów z Góry Efraima i Lajisz/Dan w optyce najstarszych biblijnych źródeł i ich (post) deuteronomistycznej i (post)kapłańskiej relekturze (Sdz 17,1–18,31)",
journal = "Biblica et Patristica Thoruniensia",
year = "2024",
number = "4",
pages = "389-426"
}

Cytowanie w formacie APA:
Dziadosz, D. (2024). Geneza sanktuariów z Góry Efraima i Lajisz/Dan w optyce najstarszych biblijnych źródeł i ich (post) deuteronomistycznej i (post)kapłańskiej relekturze (Sdz 17,1–18,31). Biblica et Patristica Thoruniensia, 4, 389-426.