Cel Eucharystii w ujęciu teologii liturgicznej
[The Purpose of the Eucharist according to Liturgical Theology]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Teologia i Człowiek (ISSN: 1731-5638)
Rok wydania: 2022
Tom: 60
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 91-105
Streszczenie: Różnorodności wymiarów Eucharystii zasadza się różnorodność pojmowania celu Eucharystii. Głównym problemem badawczym tego opracowania jest udzielenie odpowiedzi na pytanie o cel ustanowienia przez Chrystusa i sprawowania przez Chrystusa i przez Kościół Eucharystii. Polem badawczym jest tu teologia liturgiczna, która łączy w sobie zbawcze misterium Chrystusa, jego celebrację i życie chrześcijańskie. Łączność ta jest pierwszym wspólnym mianownikiem, dla różnych ujęć teologii liturgicznej, wskazującym na celowość Eucharystii. Taki cel Eucharystii najmocniej akcentuje szkoła rzymska teologii liturgicznej. U podstaw różnych szkół teologii liturgicznej znajdują się dwaj teologowie chrześcijańskiego Wschodu, Alexander Schmemann i Jean Corbon, dla których głównym celem Eucharystii jest celebracja nieustannego objawiania się i udzielania się Boga, co sprawia, że Eucharystia jest nieustannym zanurzaniem codzienności w eschatologii. Celem Eucharystii w ujęciu amerykańskiej teologii liturgicznej jest nieustanne formowanie jej uczestników jako kościelnej wspólnoty kapłanów stworzenia, zjednoczonych z Chrystusem i działających jego mocą. Wszyscy ci teologowie pomimo różnic akcentują szczególny sposób budowania przez Eucharystię wspólnoty Kościoła oraz kult składany Ojcu przez Chrystusa przyłączającego do siebie Kościół i włączającego w swoją ofiarę duchowe ofiary wiernych.
Słowa kluczowe: Eucharystia, cel Eucharystii, teologia liturgiczna



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Bogusław Migut",
title = "Cel Eucharystii w ujęciu teologii liturgicznej",
journal = "Teologia i Człowiek",
year = "2022",
number = "4",
pages = "91-105"
}

Cytowanie w formacie APA:
Migut, B. (2022). Cel Eucharystii w ujęciu teologii liturgicznej. Teologia i Człowiek, 4, 91-105.