Konsultacje w semestrze zimowym 2021/2022 w czwartki w godz. 17.00-18.30 w trybie zdalnym poprzez platformę TEAMS (kod zespołu: xgzgmu3)

 

Dr Anna Dzierżyc-Horniak

 

Historyczka sztuki, absolwentka Liceum Plastycznego w Kielcach i Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Badawczo zajmuje się sztuką polską lat 60-80. XX wieku, szczególnie artystami z kręgu Galerii Foksal. Autorka monografii o genezie i pierwszych latach działania Galerii Foksal oraz monografii o malarstwie Marii Stangret-Kantor. Analizuje ponadto współczesne praktyki artystyczne rozwijane wokół kategorii „archiwum”, „pamięć", inspiruje się też perspektywą badawczą ujmowaną jako „zwrot performatywny”. Przygląda się zwłaszcza artystkom.

Członkini Polskiej Sekcji AICA oraz Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata (PISnSŚ).

Prowadzi zajęcia ze sztuki współczesnej powszechnej i polskiej , współczesnej kultury wizualnej, krytyki artystycznej, sztuk nowych mediów.

Kurator-opiekun studenckiej Galerii 1 im. B. Słomki działającej przy Instytucie Nauk o Sztuce KUL.

 

WYKAZ PUBLIKACJI

 książki:

  1. Początki są zawsze najważniejsze… Geneza i działalność Galerii Foksal. Teksty programowe, wystawy, wydarzenia, artyści, 1956-1970, wyd. Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Tako, Warszawa-Toruń 2019 (562 s., 188 il.)
  2. Kartki zapisane gestem. Twórczość malarska Marii Stangret-Kantor, wyd. Neriton, Warszawa 2005 (242 s., 40 il.)

artykuły:

  1. Kumulowanie małych pamięci. Świat obrazów Christiana Boltanskiego w Galerii Foksal, „Roczniki Humanistyczne” 2021, tom 69, nr 4, s. 325-346.
  2. Wielopiętrowe zabawy z czasem. Działania rysunkowe Jarosława Kozłowskiego, [w:] Paragone. Pasaże sztuki. Studia ofiarowane Profesorowi Lechosławowi Lameńskiemu, red. E. Błotnicka-Mazur, A. Dzierżyc-Horniak, M. Howorus-Czajka, Wydawnictwo KUL, Lublin 2020, s. 971-986.
  3. Każda forma ekspresji jest zdeterminowana przez swój czas”. Forma utopijna i forma niemożliwa w ujęciu Zbigniewa Gostomskiego, [w:] Emanacje profesorowi Jerzemu Malinowskiemu w 70. urodziny, red. A. Kluczewska-Wójcik, J. W. Sienkiewicz, „Pamiętnik Sztuk Pięknych”, Nowa Seria, nr 15, wyd. Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Tako, Warszawa-Toruń 2020, s. 435-440.
  4. Hommage à Maria Stangret-Kantor, „Sztuka i Krytyka” 2020, nr 4-6, s. 5-25.
  5. What one needs is concetration, inner silence, a willingness to listen: Koji Kamoji in Artistic Dialogue with Polish Artists, [w:] Poland-Japan. Contemporary art and artistic relations, red. M. Durda-Dmitruk, wyd. Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Tako, Warszawa-Toruń 2019, s. 43-52.
  6. Eksperyment form przestrzennych w Elblągu – niechciane dziś dziedzictwo PRL-u?, [w:] Sztuka polska na ziemiach zachodnich i północnych od 1981 roku do współczesności, red. A. Markowska, R. Kulig-Posłuszny, „Pamiętnik Sztuk Pięknych”, Nowa Seria, nr 14, wyd. Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Tako, Warszawa-Toruń 2019, s. 111-118.
  7. Czy mężczyźni marzą o stroju superbohatera? Wzorce męskości osadzone w kulturowym kontekście stroju herosa popkultury, [w:] Co (nie)przystoi mężczyźnie? Ubiór męski w sztuce i kulturze, red. M. Furmanik-Kowalska, A. Straszewska, wyd. Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Tako, Warszawa-Toruń 2019, s. 221-234.
  8. Zaczarowanie świata na przykładzie East Side Story Igora Grubića. Lekcja z estetyki performatywności, „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu” 2018, nr 26, s. 150-173.
  9. Słowo jako obraz i rzecz w przestrzeni galerii. Konceptualne gry z tekstem na przykładzie wybranych realizacji w Galerii Foksal, „Sztuka i Krytyka” 2018, nr 9 (72), s. 17-37.
  10. Polish art is an interest, otherwise it won’t be seen, as in comparison with what is being done in the world…”. Foksal Gallery and Polish-French artistic relations, [w:] Paris et les artistes polonais/Paris and the Polish Artists 1945-1989, red. Geron, J. Malinowski, J. W. Sienkiewicz, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2018, s. 259-267.
  11. Kobieta jest nomadą, kobieta jest artystką. Spojrzenie na Panny młode w podróży Pippy Bacca i Silvii Moro w feministycznym ujęciu Rosi Braidotti, „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu” 2018, nr 25, s. 168-192.
  12. „Time for Revolution / Revollusion”. Awangarda między przeszłością a teraźniejszością, między archiwum a performansem, „Sztuka i Dokumentacja” 2018, nr 19, s. 75-84.
  13. Między widocznym a ukrytym, w zapomnieniu i w pamięci. Ubranie w taktykach wybranych artystów polskich, [w:] Sztuka stroju, strój w sztuce, red. M. Furmanik-Kowalska, A. Straszewska, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Tako,Warszawa-Toruń 2016, s. 321-337.
  14. Ewolucja i współkształtowanie – zasada wzajemnej stymulacji między krytykami a artystami w Galerii Foksal (programy Galerii w latach 1966-1981), „Acta Universitatis. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo” XLI, red. D. Markowski, E. Pilecka, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011, s. 109-132.
  15. Poza pięknem i brzydotą. Awangardowy „zmierzch sztuki” w Galerii Foksal, [w:] Szpetne w sztukach pięknych. Brzydota, deformacja i ekspresja w sztuce nowoczesnej, red. M. Geron, J. Malinowski, wyd. Libron, Kraków 2011, s. 257-267.
  16. Miejsce, archiwum, kolekcja. Teoretyczne i programowe poszukiwania krytyków z Galerii Foksal w latach 1966-1981, [w:] Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski, wyd. DiG, Toruń 2009, s. 435-450.
  17. W poszukiwaniu duchowości - „plastyczne haiku” w sztuce Koji Kamoji, [w:] Sztuka Japonii: studia red. A. Kluczewska-Wójcik, J. Malinowski, wyd. DiG, Warszawa 2009, s. 127-136.

redakcje

  1. Paragone. Pasaże sztuki. Studia ofiarowane Profesorowi Lechosławowi Lameńskiemu, red. E. Błotnicka-Mazur, A. Dzierżyc-Horniak, M. Howorus-Czajka, Wydawnictwo KUL, Lublin 2020.
  2. Tomasz Śleboda, Edgar Norwerth 1884–1950. Artysta i człowiek, Warszawa-Toruń 2018. (s. 576).

prace redakcyjne, edytorskie i inne

  1. Maciej Gugała, Eksperymenty Davida Hockneya, seria: Studia i Monografie 27, Polski Instytut wyd. Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako, Warszawa-Toruń 2019 (177 s.)
  2. Teresa Grzybkowska, Kobieta wodzem chwalebnego czynu. Twórczynie pierwszych polskich muzeów i ogrodów filozoficznych, seria Kultura artystyczna, 2, wyd. Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako, Warszawa-Toruń 2018 (356 s.)
  3. V. Engelbert Kaempfer, Japonia: spojrzenie na kulturę Tokugawów, tłum. i oprac. M. Tybus, red. G. Raj, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako, Warszawa – Toruń 2018 (578 s.)
  4. Jerzy Malinowski, Painting and Sculpture by Polish Jews in the 19th and 20th Centuries, wyd. Tako 2017 (565 s.)
  5. Sztuka lat 1905-1923. Malarstworzeźbagrafikakrytyka artystyczna. Materiały z konferencji naukowej, red. M. Geron, J. Malinowski, Wydawnictwo Interdyscyplinarnego Koła Naukowego Doktorantów UMK, Toruń 2006.

katalogi wystaw i twórczości artystów, prasa popularna:

  1. Jak codzienny przedmiot znalazł się w sztuce?, [w:] Gdzie jest sztuka?, kat. wyst., red. M. Broda, K. Brzuch, J. Miedzwiecka, Lublin 2020.
  2. Kolekcja Toruńska. Zbiory Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, red. A. Markowska, Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, Toruń 2013 [autorstwo 13 analiz dzieł i artystów].
  3. Pejzaże pamięci, „Dekada Literacka” 2005, nr 2, s.102-109.
  4. Względność spostrzegania. Z Marią Stangret-Kantor rozmawia Anna Dzierżyc-Horniak, „Arteon” 2004, nr 9, s. 18-21
  5. Wiesław Smużny. Mix „Fix”. 21 st Century Figuration, [folder] Galeria Sztuki Współczesnej we Włocławku, Włocławek 2008 [tekst do katalogu].
  6. Maria Stangret-Kantor. Kartki zapisane gestem, kat. wyst., red. A. Jackowska, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń 2004 [tekst do katalogu].

recenzje z wystaw:

  • „BIK” (Bydgoski Informator Kulturalny, 2003), obieg.pl (2004-2005), artinfo.pl (2005), „Ilustrator” (2005).

 

DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA

 udział w konferencjach

  1. 2019 – międzynarodowa polsko-japońska konferencja „Jikihitsu”. Sygnatura Artysty. Obecność tradycji japońskiej we współczesnej sztuce polskiej / The Signature of the Artist. The Presence of Japanese Tradition in Contemporary Polish Art, Kolegium Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Stowarzyszenie Architektów Polskich (Warszawa)
  2. 2019 – międzynarodowa konferencja Artistic contacts between political blocs after World War II in Central Europe: visual arts, power, cultural propaganda, Wydział Pedagogiki i Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu, Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk (Kalisz)
  3. 2017 – II interdyscyplinarna konferencja (Nie)chciana tożsamość, Katedra Historii Sztuki i Kultury WNH UMK, Międzywydziałowy Instytut Nauk o Sztuce Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (Toruń)
  4. 2017– III Ogólnopolska Konferencja Studiów nad Strojem „Co (nie) przystoi mężczyźnie”, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Stowarzyszenia Historyków Sztuki (Warszawa)
  5. 2016 – konferencja Sztuka polska na Ziemiach Zachodnich i Północnych od 1981 roku do współczesności, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata w Warszawie (Wrocław)
  6. 2016 – X KOŁO CZASU: konferencja interdyscyplinarna Pojęcie czasu w sztukach performatywnych, CSW „Znaki Czasu” w Toruniu, Toruń
  7. 2015 – konferencja Sztuka polska na Ziemiach Zachodnich i Północnych w latach 1945-1981 Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego i Polski Instytut Studiów nad Sztuką
    Świata w Warszawie we współpracy z Muzeum Architektury oraz Muzeum Narodowym we Wrocławiu (Wrocław)
  8. 2015 – VI konferencja Sztuki Nowoczesnej w Toruniu: Paryż i artyści polscy 1945-1989, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Zakład Historii Sztuki Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, (Toruń)
  9. 2015 – konferencja Tekst a dzieło sztuki, Katedra Filologii Słowiańskiej, Katedra Historii Sztuki UŁ, Centrum "Ceraneum", Katedra Historii Sztuki Lwowskiej Narodowej Akademii Sztuk (Łódź)
  10. 2015 – II Ogólnopolska Konferencja Sztuka stroju, strój w sztuce, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Klub Kostiumologii i Tkaniny Artystycznej przy Oddziale Warszawskim SHS oraz Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie (Warszawa)
  11. 2009 – III konferencja Sztuki Nowoczesnej w Toruniu. Szpetne w sztukach pięknych. Brzydota, deformacja i ekspresja w sztuce  nowoczesnej, Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i Stowarzyszenie Sztuki Nowoczesnej w Toruniu, (Toruń)
  12. 2007 – konferencja Sztuka Japonii, Polskie Stowarzyszenie Sztuki Orientu (Warszawa)
  13. 2007 – II Konferencja Sztuki Nowoczesnej w Toruniu. Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce w XIX i XX wieku, Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej Wydziału Sztuk Pięknych UMK oraz Stowarzyszenie Sztuki Nowoczesnej. (Toruń)
  14. 2007 – III Ogólnopolskie Forum Doktorantów Historii Sztuki, Koło Doktorantów Wydziału Sztuk Pięknych UMK (Toruń)
  15. 2005 – II Środkowoeuropejskie Forum Doktorantów Historii Sztuki, Instytut Historii Sztuki UAM (Poznań).

udział w projektach badawczych / otrzymane granty:

  1. 2020-2021 - grant w dyscyplinie nauk o sztuce WNH KUL: Kronika wydarzeń Galerii Foksal z lat 1970-1989 – badania dokumentacyjne, kierownik grantu.
  2. 2019 – dofinansowanie do wydania książki Początki są zawsze najważniejsze… Geneza i działalność Galerii Foksal. Teksty programowe, wystawy, wydarzenia, artyści, 1956-1970, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, działalność upowszechniająca naukę (DUN), za pośrednictwem Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata
  3. 2013 – grant dla Młodych Naukowców Wydziału Sztuk Pięknych UMK, nr 1468-Z, kierownik: prof. dr hab. J. Malinowski, wykonawca: A. Dzierżyc-Horniak
  4. 2007 – grant promotorski UMK, nr 483-Z, kierownik: prof. dr hab. J. Malinowski, wykonawca: A. Dzierżyc-Horniak.
  5. 2004-2008 – stypendium doktoranckie UMK

 

DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACYJNA

działalność organizacyjna

  • od 2018 – opieka kuratorska (dydaktyczno-naukowa) przy wystawach organizowanych przez studentów historii sztuki KUL w ramach Galerii 1 im. B. Słomki
  • 2007-2012 – zaprojektowanie i prowadzenie strony www Zakładu Historii Sztuki Nowoczesnej WSzP UMK zhsn.umk.pl
  • 2005 – współorganizacja I Konferencji sztuki Nowoczesnej w Toruniu: Sztuka lat 1905-1923: malarstworzeźbagrafikakrytyka artystyczna, 21-23.09. 2005, Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej Wydziału Sztuk Pięknych UMK oraz Koło Doktorantów Wydziału Sztuk Pięknych UMK.
  • 2004-2009 – działalność w Interdyscyplinarnym Kole Naukowym Doktorantów UMK, Sekcja na Wydziale Sztuk Pięknych (sekretarz w latach 2004-2005).

przynależność do organizacji zawodowych:

  • od 2018 – Międzynarodowe Stowarzyszenie Historyków Sztuki AICA, Sekcja Polska
  • od 2011 – Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata w Warszawie (od 2017 skarbnik Oddziału Toruńskiego)
  • 2007-2011 – Polskie Stowarzyszenie Sztuki Orientu
  • 2005-2011 – Stowarzyszenie Sztuki Nowoczesnej w Toruniu

działalność kuratorska:

  • 2004 – wystawa Maria Stangret-Kantor, Kartki zapisane gestem, Galeria „Wozownia” w Toruniu.

 

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2021 20:59