Zaburzona więź psychiczna w rozwoju psychospołecznym a reaktywne zaburzenie przywiązania u dzieci i młodzieży
[Disorganized mental attachment in psychosocial development and reactive attachment disorder among children and adolescents ]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2017
Tytuł publikacji: Dzieci i młodzież w XXI w. – ujęcie społeczne
Redaktorzy: Monika Maciąg, Kamil Maciąg
Strony od-do: 61-82
Streszczenie: Wieloletnie obserwacje dzieci wychowujących się w środowiskach pozbawionych ciągłej, prawidłowej troski ze strony opiekunów wskazują, że brak lub zerwanie we wczesnym etapie życia bliskiej relacji dziecka z dorosłym powoduje negatywne, często nieodwracalne skutki dla prawidłowego rozwoju. W kontekście przytoczonych badań, celem artykułu jest omówienie wpływu więzi pomiędzy dzieckiem a rodzicami oraz pojawieniem się reaktywnego zaburzenia przywiązania. Pojęcie „przywiązanie” odnosi się do stanu, w którym dana osoba odczuwa silną tendencję do szukania bliskości konkretnej jednostki, szczególnie w sytuacjach stresu, trudności lub zagrożenia. Tendencja ta jest atrybutem osoby, która nawiązała bardzo bliską więź, która jest niezależna od chwilowej sytuacji i ulega jedynie powolnym zmianom w czasie. Więź jest niezbędnym składnikiem życia psychicznego, aby mogło ono być satysfakcjonujące. Zaburzenia w tworzeniu więzi są przyczyną nieprawidłowości w rozwoju emocjonalnym, osobowościowym oraz powstawania zaburzeń lękowych czy depresyjnych. Rodzaj przywiązania staje się matrycą wszystkich późniejszych relacji i podstawowych przekonań dziecka. Główną przyczyną reaktywnego zaburzenia przywiązania jest patologiczna opieka nad dzieckiem, która charakteryzuje się brakiem wrażliwości na jego podstawowe emocjonalne i fizyczne potrzeby oraz częstą zmianą jego opiekunów. Do najczęstszych zaburzeń funkcjonowania zalicza się m.in.: kradzieże, kłamstwa, niszczenie mienia, które ma charakter złośliwego odwetu, odporność na nagrody oraz ponoszone konsekwencje za złe zachowanie, a także złośliwe postępowanie wobec dorosłych i dzieci.
Słowa kluczowe: teorie więzi, etapy rozwoju przywiązania, zaburzenia funkcjonowania na skutek zaburzonych więzi, reaktywne zaburzenie przywiązania w dzieciństwie
Dostęp WWW: http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/208/Dzieci%20i%20m%C5%82odzie%C5%BC%20w%20XXI%20w.%20%20-%20uj%C4%99cie%20spo%C5%82eczne.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Andrzej Januszewski",
title = "Zaburzona więź psychiczna w rozwoju psychospołecznym a reaktywne zaburzenie przywiązania u dzieci i młodzieży ",
journal = "",
year = "2017",
pages = "61-82"
}

Cytowanie w formacie APA:
Januszewski, A. (2017). Zaburzona więź psychiczna w rozwoju psychospołecznym a reaktywne zaburzenie przywiązania u dzieci i młodzieży . , 61-82.