Agnieszka Karczewska

"I było cicho, biało, dziecinnie i szczęśliwie [...]". Polska w twórczości Andy Eker
["And it was quiet, white, childlike and blissfus [...]". Poland in the writings of Anda Eker]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Poznań ; Gniezno
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: Żydowski obraz Polski, Polski obraz Żyda : praca zbiorowa
Redaktorzy: Waldemar Szczerbiński, Bartosz Lampkowski
Strony od-do: 47-62
Streszczenie: Anda Eker (1912-1936) była utalentowaną polsko-żydowską poetką, regularnie publikującą w języku polskim na łamach międzywojennej prasy. Znaczną część jej twórczości stanowiły utwory syjonistyczne, ale w jej poezji obecny był również wątek polski. Przedmiotem artykułu jest właśnie ta druga strona poezji Eker. Jej sposób widzenia Polski, a następnie mówienia o niej, ukształtowała szczególna atmosfera ówczesnego – wielokulturowego – Lwowa. Wśród obrazów Rzeczpospolitej występujących w twórczości Andy Eker można wyróżnić trzy podstawowe typy. Najwięcej miejsca poetka poświęciła dzieciństwu i miejscom, w których była szczęśliwa (sielskie domostwo w otoczeniu przyrody). Przed opuszczeniem przez poetkę Rzeczpospolitej w 1933 r. powstały utwory opisujące polskie Wybrzeże, w których po raz pierwszy pojawiają się sygnały jej przywiązania do Polski. Natomiast ostatnie liryki, powstałe w Erec Israel, przepełnione są tęsknotą do rodzinnego, ale utraconego, Lwowa.
Słowa kluczowe: literatura polsko-żydowska, Anda Eker, Lwów



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Agnieszka Karczewska",
title = "''I było cicho, biało, dziecinnie i szczęśliwie [...]''. Polska w twórczości Andy Eker",
journal = "",
year = "2012",
pages = "47-62"
}

Cytowanie w formacie APA:
Karczewska, A. (2012). "I było cicho, biało, dziecinnie i szczęśliwie [...]". Polska w twórczości Andy Eker. , 47-62.