Miłość i odpowiedzialność - wzajemne związki i zależności w perspektywie pedagogicznej
[Love and responsibility – mutual relationships and dependencies in a pedagogical perspective]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Rok wydania: 2021
Tom: 2
Strony od-do: 49-59
Streszczenie: Przedmiotem analizy jest relacja miłości i odpowiedzialności, ujęta w aspekcie aksjologii pedagogicznej. Fundamentem i źródłem obu wartości jest natura osoby ludzkiej. Miłość i odpowiedzialność, różniąc się między sobą, mają wspólne elementy w zakresie przedmiotu oddziaływania (Bóg, człowiek), treści (dobro), są podobne w dynamice rozwoju, stopniowalności i mają dialogiczny charakter. Zarazem występują w określonych zależnościach: ontycznych (miłość nie istnieje bez odpowiedzialności) i rozwojowych (dojrzałość miłości jest wprost proporcjonalna do rozwoju odpowiedzialności). Związki i zależności między obu wartościami implikują konieczność równoczesnego i umiejętnego wychowania do miłości i odpowiedzialności, które w dużym stopniu decydują o integralnym rozwoju wychowanka, jego człowieczeństwa i dojrzałości. Jest to istotne zadanie dla wychowawcy, którego działalność powinna cechować miłość i odpowiedzialność wychowawcza.
Słowa kluczowe: miłość, odpowiedzialność, wychowanie



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Adam Maj",
title = "Miłość i odpowiedzialność - wzajemne związki i zależności w perspektywie pedagogicznej",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2021",
pages = "49-59"
}

Cytowanie w formacie APA:
Maj, A. (2021). Miłość i odpowiedzialność - wzajemne związki i zależności w perspektywie pedagogicznej. Roczniki Pedagogiczne, 49-59.