Czy pedagogice potrzebna jest etyka: na marginesie Katolickiej etyki wychowawczej
[Does Pedagogy need Ethics? On the J.Woroniecki's "Catholic Pedagogical Ethics". ]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Ateneum Kapłańskie (ISSN: 0208-9041)
Rok wydania: 2023
Tom: 180
Numer czasopisma: 3(685)
Strony od-do: 431-450
Streszczenie: Artykuł zawiera analizę relacji pedagogiki do etyki przeprowadzoną z pozycji filozofii realistycznej, która była również podstawą do napisania Katolickiej etyki wychowawczej przez o. prof. J.Woronieckiego. Zasadnicze elementy stanowiące o relacji tych nauk odkryto już w starożytności, a dokonało się to w kontekście rozumienia natury człowieka. Podstawowe jej wyznaczniki to duchowo-cielesny charakter, potencjalność związana z możnością jej doskonalenia w różnych aspektach, a szczególnie w aspekcie działania ludzkiego, które też określano mianem moralności. Działanie bowiem charakteryzuje się poprzez dobroć i słuszność moralną w odniesieniu do celu – spełnienia się człowieka w relacjach osobowych w szczęściu. Służą temu sprawności moralne i intelektualne, zwane cnotami. W tym kontekście pedagogika jawi się jako dyscyplina zależna od etyki, będąca jej naturalnym przedłużeniem poprzez wyszukiwanie sposobów wspierania człowieka w nabywaniu tych sprawności i przekazywania mu niezbędnej wiedzy, wypracowywanej przez wieki i zawartej w kulturze duchowej.
Słowa kluczowe: etyka, pedagogika, antrpologia filozoficzna, rozwój, doskonalenie
Dostęp WWW: https://www.ateneumkaplanskie.pl



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Zbigniew Pańpuch",
title = "Czy pedagogice potrzebna jest etyka: na marginesie Katolickiej etyki wychowawczej",
journal = "Ateneum Kapłańskie",
year = "2023",
number = "3(685)",
pages = "431-450"
}

Cytowanie w formacie APA:
Pańpuch, Z. (2023). Czy pedagogice potrzebna jest etyka: na marginesie Katolickiej etyki wychowawczej. Ateneum Kapłańskie, 3(685), 431-450.