Karol Wojtyła - teatr osoby
[KAROL WOJTYŁA - THE THEATER OF THE PERSON]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Rok wydania: 2020
Tom: 68
Numer czasopisma: 1, zesz. spec.
Strony od-do: 123-136
Streszczenie: W koncepcji personalizmu Karola Wojtyły osoba rozumiana jest jako podmiot i relacja. Człowiek jest więc istotą relacyjną, jego ciało jest predysponowane by angażował się w dialog z drugą osobą. Spotkanie osób i ich wzajemne relacje tworzą w efekcie podstawę teatru i na tej przesłance Wojtyła stworzył swój teatr personalistyczny, w którym połączył mostem tomizm i fenomenologię przedstawiając człowieka jako aktora na scenie w relacji do drugiego. W Bracie naszego Boga Wojtyła próbował „przeniknąć” człowieka, by dotrzeć do źródeł jego człowieczeństwa. Kluczem była relacja „ja” , rozumianego jako podmiot poznający, do „ja” drugiego człowieka. Oryginalność dramatów Wojtyły polega na tym, ze autor odwołując się do natury osoby, ukazuję jej pełnię w perspektywie theatrum Dei. Najmocniej jest ona wyrażona w trylogii: "Brat naszego Boga", "Przed sklepem jubilera" i "Promieniowanie ojcostwa". Analiza wnętrza osoby, jaka jest tam przeprowadzona, pozwala określić te dramaty jako teatr osoby.
Słowa kluczowe: osoba, personalizm, tomizm, fenomenologia, theatrum Dei
Dostęp WWW: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rh/article/download/14610/14232
DOI: 10.18290/rh.2068s-9



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Wojciech Kaczmarek",
title = "Karol Wojtyła - teatr osoby",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2020",
number = "1, zesz. spec.",
pages = "123-136"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kaczmarek, W. (2020). Karol Wojtyła - teatr osoby. Roczniki Humanistyczne, 1, zesz. spec., 123-136.