Witold Kołbuk

Obiekty cerkiewne we współczesnej Polsce jako spuścizna materialna wschodniego chrześcijaństwa
[Eastern Orthodox Church architecture in modern-day Poland as the physical legacy of Eastern Christianity]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2020
Tytuł publikacji: Przekraczanie granic. Rosyjska, ukraińska i białoruska przestrzeń literacka, kulturowa i językowa z perspektywy XXI wieku
Redaktorzy: Magdalena Kawecka, Maria Mocarz-Kleindienst, Beata Siwek, Małgorzata Wideł-Ignaszczak
Strony od-do: 201-209
Streszczenie: Chrystianizacja Polski i Rusi Kijowskiej pod koniec X w. zmieniła również granicę polityczną między oboma państwami w religijną i wyznaczyła granice między kulturą bizantyjską i zachodnią. Burzliwa historia stosunków między Polakami a Słowianami Wschodnimi zaowocowała upowszechnieniem się prawosławia na ziemiach polskich. Fizycznym przejawem tego upowszechnienia była budowa wielu obiektów cerkiewnych, pełniących funkcję miejsc kultu. Ciągle zmieniający się krajobraz polityczny i religijny sprawił, że w dzisiejszej Polsce żyje około 250 000 członków Kościołów Wschodnich. Obecnie użytkowanych jest przez nich 506 obiektów sakralnych, 409 świątyń byłych kościołów wschodnich podlega jurysdykcji Kościoła rzymskokatolickiego; 21 świątyń dawnych Kościołów Wschodnich pełni funkcję świeckich budynków użyteczności publicznej; 59 zostało opuszczonych, a 987 z tych, które już nie istnieją, to tereny tzw. „cerkowiska”.



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Witold Kołbuk",
title = "Obiekty cerkiewne we współczesnej Polsce jako spuścizna materialna wschodniego chrześcijaństwa",
journal = "",
year = "2020",
pages = "201-209"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kołbuk, W. (2020). Obiekty cerkiewne we współczesnej Polsce jako spuścizna materialna wschodniego chrześcijaństwa. , 201-209.