Wilken Engelbrecht

The Beginning of the Renaissance? Philological Behaviour in Early French Pre-Universities

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Gerundium (ISSN: 2061-7097)
Rok wydania: 2022
Tom: 13
Numer czasopisma: 1-2
Strony od-do: 45-64
Streszczenie: Artykuł pokaże, jak wczesne francuskie przeduniwersytety w dolinie Loary zaczęły analizować teksty pisarzy rzymskich, takich jak Horacy, Owidiusz i Wergiliusz, w celu ich interpretacji i wyjaśnienia jako tekstów rzymskich, bez poszukiwania "ukrytych znaczeń". W artykule skupimy się na filologicznym komentarzu do Owidiusza autorstwa Wilhelma z Orleanu (ok. 1200 r.), który jest wyraźnym przykładem tego filologicznego sposobu myślenia. Takie podejście do klasycznych tekstów "pogańskich" wywołało silną reakcję, która w końcu doprowadziła do alegoryzującej interpretacji tekstów klasycznych, a często do wyeliminowania takich tekstów z programu nauczania. Przeciwko takiej sytuacji protestowali pierwsi humaniści.
Słowa kluczowe: Renesans, XII wiek, Owidiusz, komentarz, Wilhelm Orleański, filologia
Dostęp WWW: https://ojs.lib.unideb.hu/gerundium/article/download/11195/9912/22699
DOI: 10.29116/gerundium/2022/1-2/4



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Wilken Engelbrecht",
title = "The Beginning of the Renaissance? Philological Behaviour in Early French Pre-Universities",
journal = "Gerundium",
year = "2022",
number = "1-2",
pages = "45-64"
}

Cytowanie w formacie APA:
Engelbrecht, W. (2022). The Beginning of the Renaissance? Philological Behaviour in Early French Pre-Universities. Gerundium, 1-2, 45-64.