Sylwia Gwiazdowska-Stańczak

Relationships in a family with high academic achievement students

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: HORYZONTY WYCHOWANIA (ISSN: 1643-9171)
Rok wydania: 2020
Tom: 19
Numer czasopisma: 52
Strony od-do: 71-82
Streszczenie: CEL NAUKOWY: Osiągnięcia szkolne to ważny wymiar ludzkiego życia I są uwarunkowane czynnikami wewnętrznymi I zewnętrznymi do których nalezy rodzina. Celem niniejszych badan była próba odpowiedzi na pytanie jak uczniowie z wysokimi osiągnięciami postrzegają swoje relacje w rodzinie. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Zastosowano Kwestionariusz Relacji Rodzinnych w wersji “Moja Rodzina”, “Mój Ojciec” i “Moja Matka” autorstwa Plopy I Połomskiego. Grupę badana stanowili uczniowie w wieku 16 lat (N=155), którzy otrzymali wysoki wynik w teście gimnazjalnym i grupa porównawcza z przeciętnym wynikiem w tym teście (N=161). PROCES WYWODU: Uczniowie oceniali relacje w rodzinie w następujących wymiarach: komunikacja, spójność, tożsamość i autonomia-kontrola. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Stwierdzono, że dla uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi spójność w relacji z ojcem jest ważniejsza niż dla grupy porównawczej. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Ponadto, stwierdzono różnice w percepcji relacji rodzinnych ze względu na płeć. Chłopcy ocenili spójność I komunikację z ojcem na wyższym poziomie niż dziewczęta. Ciekawym wynikiem badania jest wyższa ocean tożsamości rodzinnej przez chłopców niż dziewczęta.
Słowa kluczowe: rodzina, relacje rodzinne, wysokie osiągnięcia szkolne, test gimnazjalny, spójność, tożsamość rodzinna
Dostęp WWW: https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/issue/view/102/17
DOI: 10.35765/hw. 1668



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Sylwia Gwiazdowska-Stańczak",
title = " Relationships in a family with high academic achievement students",
journal = "HORYZONTY WYCHOWANIA",
year = "2020",
number = "52",
pages = "71-82"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gwiazdowska-Stańczak, S. (2020). Relationships in a family with high academic achievement students. HORYZONTY WYCHOWANIA, 52, 71-82.