Sylwia Gwiazdowska-Stańczak

Postrzegana relacja z ojcem a osiągnięcia szkolne dziewcząt i chłopców
[Perceived relationship with the father and academic achievement of girls and boys 1]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association) (ISSN: 0048-5675)
Współautorzy: Andrzej Edward Sękowski
Rok wydania: 2019
Tom: 62
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 613-626
Streszczenie: Coraz częściej w badaniach podejmowana jest kwestia znaczenia ojca w wychowaniu dziecka. Celem badań było określenie zależności między postrzeganymi relacjami z ojcem a osiągnięciami szkolnymi młodzieży. Badaniami objęto grupę 650 osób w wieku 16 lat. Użyto Kwestionariusza Relacji Rodzinnej w wersji Mój Ojciec a za wskaźnik wysokich osiągnięć szkolnych przyjęto średnią ocen ze wszystkich przedmiotów. W badaniach stwierdzono, że płeć osób badanych jest moderatorem zależności między jakością komunikacji i spójnością relacji z ojcem a średnią ich ocen. W przypadku dziewcząt postrzeganie komunikacji z ojcem jako lepszej wiąże się z wyższą średnią ocen. Ponadto, im dziewczęta relację z ojcem postrzegają jako bardziej spójną tym ich osiągnięcia szkolne są wyższe. Nie odnotowano istotnych zależności między średnią ocen a relacjami z ojcem w przypadku chłopców. Płeć dziecka nie moderuje zależności między wymiarem autonomia-kontrola, czyli zarówno w grupie dziewcząt jak i chłopców kontrola ojca wiąże się z wyższą średnią ocen.
Słowa kluczowe: rodzina, osiągnięcia szkolne, relacje z ojcem, komunikacja, spójność, autonomia-kontrola
Dostęp WWW: https://www.kul.pl/tom-62-nr-4-vol-62-4,art_88053.html



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Sylwia Gwiazdowska-Stańczak and Andrzej Edward Sękowski",
title = "Postrzegana relacja z ojcem a osiągnięcia szkolne dziewcząt i chłopców",
journal = "Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)",
year = "2019",
number = "4",
pages = "613-626"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gwiazdowska-Stańczak, S. and Andrzej Edward Sękowski(2019). Postrzegana relacja z ojcem a osiągnięcia szkolne dziewcząt i chłopców. Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association), 4, 613-626.