Sylwia Gwiazdowska-Stańczak

Postrzeganie własnej rodziny przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi
[Perception of family by high achievement students]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association) (ISSN: 0048-5675)
Współautorzy: Andrzej Edward Sękowski
Rok wydania: 2019
Tom: 21
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 249-265
Streszczenie: Celem przeprowadzonych badań było odpowiedzenie na pytanie jakie relacje i postawy rodziców będą sprzyjały wysokim osiągnięciom szkolnym uczniów. Przebadano osoby w pierwszej klasie liceum, za kryterium osiągnięć obrano średnią ocen ze wszystkich przedmiotów z ostatniego półrocza. Wykorzystano metody badające relacje w rodzinie, relacje z matką i ojcem oddzielnie oraz ich postawy rodzicielskie. Młodzież oceniała relacje i postawy z własnej perspektywy. Wyniki wskazują, że uczniowie z wysokimi osiągnięciami pozytywniej postrzegają postawy i relacje z rodzicami niż grupa porównawcza. Kluczowe okazały się takie cechy jak niski poziom niekonsekwencji i wymagania oraz wysoki poziom autonomii. Badani z wysoką średnią ocen pozytywniej postrzegają swoją rodzinę niż grupa porównawcza
Słowa kluczowe: rodzina, osiągnięcia szkolne, relacje rodzinne, postawy rodzicielskie
Dostęp WWW: http://czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2017-23-postrzeganie-postaw-rodzicielskich-przez-uczniw-z-wysokimi-osigniciami-szkolnymi.pdf
DOI: 10.14691/CPPJ.23.1.121



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Sylwia Gwiazdowska-Stańczak and Andrzej Edward Sękowski",
title = "Postrzeganie własnej rodziny przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi",
journal = "Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)",
year = "2019",
number = "1",
pages = "249-265"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gwiazdowska-Stańczak, S. and Andrzej Edward Sękowski(2019). Postrzeganie własnej rodziny przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association), 1, 249-265.