Sylwia Gwiazdowska-Stańczak

Postrzeganie relacji i postaw rodzicielskich przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi
[Perception of parental relations and attitudes by students with high school achievements]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Warszawa
Rok wydania: 2019
Tytuł publikacji: Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych
Redaktorzy: Teresa Rostowska, Aleksandra Lewandowska-Walter
Strony od-do: 56-73
Streszczenie: Osiągniecia szkolne są dla uczniów bardzo ważne i uwarunkowane przez czynniki wewnętrzne oraz zewnętrzne do jakich należy rodzina. Celem badań była próba odpowiedzi na pytanie jak uczniowie z wysokimi osiągnięciami szkolnymi postrzegają swoje relacje i postawy w rodzinie. Wykorzystano Kwestionariusz Relacji Rodzinnych w wersji Moja Rodzina, Mój Ojciec i Moja Matka opracowany przez Plopę i Połomskiego oraz Skalę Postaw Rodzicielskich w wersji Moja Matka i Mój Ojciec autorstwa Plopy. Osoby badane to uczniowie w wieku 16 lat (n=155), którzy uzyskali wysoki wynik w teście gimnazjalnym oraz grupa porównawcza z przeciętnym wynikiem (n=161). Badani oceniali z własnej perspektywy relacje oraz postawy swoich rodziców. Okazało się, że uczniowie z wysokimi osiągnieciami postrzegają na wyższym poziomie spójność ojca, akceptację rodziców, natomiast niżej ocenili poziom wymagania rodziców oraz niekonsekwencję.
Słowa kluczowe: rodzina, relacje rodzinne, postawy matki, postawy ojca, wysokie osiągnięcia szkolne, test gimnazjalny