Stanisław Dyk

Rola homilijnej mistagogii w dziele nowej ewangelizacji
[The role of homily mystagogy in the work of the new evangelization]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Quod otaque Redemptoris nos tri conspicuum fuit, in sacramenta transivit. Sakramenty w misterium Kościoła. Księga dedykowana Księdzu Profesorowi Czesławowi Krakowiakowi z okazji siedemdziesiątych urodzin
Redaktorzy: B. Migut Z. Głowacki W. Pałęcki
Strony od-do: 299-310
Streszczenie: W dziele nowej ewangelizacji zmierza się do kreowania przestrzeni doświadczenia Boga, którego naturalną konsekwencją jest zapał w przekazywaniu Ewangelii. W dziele tym ważną rolę odgrywa homilia, zwłaszcza w jej warstwie mistagogicznej. Zadaniem homilii jest w tym względzie kształtowanie w wiernych głębokiego poczucia realnej obecności Boga w słowie Bożym, liturgii i codziennym życiu; doprowadzanie do doświadczenia zbawienia udzielonego w słowie i sakramencie; kształtowanie sakramentalnego (mistycznego) postrzegania własnego życia. Według Lineamenta Synodu Biskupów o nowej ewangelizacji decydujące znaczenie dla jej skuteczności ma właśnie pogłębiona inicjacja chrześcijańska oraz pedagogia wiary, ze szczególnym podkreśleniem mistagogii . Szczególnym wyzwaniem dla Kościoła współczesnego pozostaje zatem ożywienie szeroko rozumianej mistagogii, która jest wyzwaniem wiary w Emmanuela – „Boga z nami”. Wezwanie to odnosi się w sposób szczególny do homilii, której największą właściwością jest właśnie mistagogia. Bez mistagogii homilia przeradza się w rodzaj mini kazania katechizmowego (w starym, przedsoborowym stylu) nacechowanego doktrynalizmem czy historycyzmem bądź też staje się jakąś nieokreśloną i chaotyczną dykteryjką na temat wzięty przypadkowo z czytań mszalnych. „Wiara”, która rodzi się z takiego przepowiadania ma jedynie charakter teoretycznej wiedzy, nie zbawia i nie posiada realnego wpływu na codzienne życie, nie prowadzi do doświadczenia Boga. Homilia bez mistagogii nie uzdalnia do tego, aby uczestnictwo w liturgii w sposób naturalny przeradzało się w ewangelizacyjną misję zgodnie z eucharystycznym rozesłaniem: „Idźcie w pokoju Chrystusa” lub inaczej: „Idźcie i głoście Ewangelię”; „Darmo otrzymaliście, darmo dawajcie”; „Nie możecie nie głosić tego, czego dotykaliście i co widzieliście”.
Słowa kluczowe: Nowa ewangelizacja, homilia, mistagogia, misyjność Kościoła