Stanisław Dyk

Kazanie katechizmowe zamiast homilii czy didaskalia w homilii?
[A catechism sermon instead of a homily or a didaskalia in a homily?]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Olsztyn
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Jak przepowiadać dziś. Głoszenie słowa Bożego w służbie chrześcijańskiej wiary
Redaktorzy: S. Dyk W. Czupryński
Strony od-do: 65-78
Streszczenie: Odwołując się do pytania sformułowanego w tytule powyższego opracowania należy odpowiedzieć pozytywnie co do potrzeby współczesnego głoszenia kazań katechizmowych i homilii. Obie jednostki przepowiadania mają być jednak wykonywane we właściwym miejscu i porządku. Homilista powinien pamiętać, że homilia jest przekazem chrześcijańskiej doktryny, lecz nie może się utożsamiać z katechezą. Różni się bowiem od niej i metodą, i celem. Kaznodzieja dokonuje teologicznego pouczenia po to, aby wierni mogli w sposób pełniejszy uczestniczyć w Eucharystii i przyswoić sobie zbawienie zawarte w sprawowanym misterium. Prawdy wiary należy głosić uwzględniając ducha liturgii, w tym układ roku liturgicznego. W ten sposób kaznodzieja w danej celebracji wyakcentuje tę myśl zbawczą, którą Kościół zamierzał przekazać, a jego teologiczny przekaz będzie pedagogicznie uporządkowany i logiczny. Dzięki takiej homilii wierni zdolni będą pojąć teologiczne przesłanie sprawowanego misterium oraz przyswoić sobie łaskę w nim zawartą. Niedopuszczalne jest zaś zastępowanie homilii kazaniem katechizmowym.
Słowa kluczowe: Homilia, didaskalia w homilii, kazanie katechizmowe