Zmagania z archiwami w kontekście badań biograficznych
[Dealing With Archives in the Context of Biographical Studies]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Rok wydania: 2016
Tom: 8(44)
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 63-77
Streszczenie: W badaniach biograficznych bardzo ważnym elementem są metody zbierania danych, takich jak: dokumenty osobiste, listy, pamiętniki, wspomnienia, zapiski, dzienniki − są to źródła archiwalne. Zdecydowana większość źródeł znajduje się w archiwach: państwowych, kościelnych, uczelnianych, różnego rodzaju instytucji publicznych (np. ministerstwa, zakłady pracy, szkoły, szpitale, instytucje ubezpieczeniowe), prywatnych lub też w zbiorach prywatnych. Studenci pedagogiki, ale także historii prowadzący badania biograficzne zmagają się z różnego rodzaju przeszkodami w przeprowadzaniu kwerend archiwalnych, dlatego też artykuł ten ma na celu wspomóc ich na drodze poszukiwań biograficznych, wskazać przeszkody i zagrożenia, uczulić na napotkane źródła archiwalne. Jest publikacją o charakterze instruktażowym dla studentów, doktorantów i pracowników nieobeznanych z archiwami.
Słowa kluczowe: badania biograficzne, kwerenda, badania archiwalne, źródła archiwalne
Dostęp WWW: http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rped/article/download/1702/1818
DOI: 10.18290/rped.2016.8(44).1-6



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ryszard Skrzyniarz",
title = "Zmagania z archiwami w kontekście badań biograficznych",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2016",
number = "1",
pages = "63-77"
}

Cytowanie w formacie APA:
Skrzyniarz, R. (2016). Zmagania z archiwami w kontekście badań biograficznych. Roczniki Pedagogiczne, 1, 63-77.