Proces koordynacji polityki europejskiej w Polsce po Traktacie z Lizbony
[The European Union after the Treaty of Lisbon: first experiences and new challenges]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2013
Tytuł publikacji: The European Union after the Treaty of Lisbon: first experiences and new challenges
Redaktorzy: Piotr Tosiek
Strony od-do: 75-97
Streszczenie: Istota podejmowania decyzji w Unii Europejskiej zawiera się w istnieniu skomplikowanych mechanizmów decyzyjnych, funkcjonujących zarówno na szczeblu europejskim, jak i na poziomie państwa członkowskiego. Polska, jako pełnoprawny uczestnik unijnego procesu decyzyjnego, jest uprawniona, a zarazem obowiązana, do aktywnego uczestniczenia w pracach europejskich organów i instytucji. Wynika to brzmienia z art. 4 ust. 3 TUE , zgodnie z którym państwa członkowskie są zobligowane do podejmowania wszelkich środków o charakterze ogólnym lub szczególnym, a właściwym dla zapewnienia wykonania zobowiązań wynikających z Traktatów lub aktów instytucji UE. Ten traktatowy obowiązek lojalności, realizowany jest za pomocą specjalnych procedur narodowych, w literaturze określanych mianem koordynacji polityk europejskich . Celem niniejszego opracowania jest ukazanie modelu koordynacji polityki europejskiej funkcjonującego Polsce, ukształtowanego w wyniku reformy systemu decyzyjnego z 1 stycznia 2010 r. oraz regulacji przyjętych w Traktacie Lizbońskim.
Słowa kluczowe: prawo Unii Europejskiej, koordynacja polityki europejskiej w Polsce, legislacja, prawo konstytucyjne



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Robert Tabaszewski",
title = "Proces koordynacji polityki europejskiej w Polsce po Traktacie z Lizbony",
journal = "",
year = "2013",
pages = "75-97"
}

Cytowanie w formacie APA:
Tabaszewski, R. (2013). Proces koordynacji polityki europejskiej w Polsce po Traktacie z Lizbony. , 75-97.