Wprowadzenie do sytuacji prawnej doktoranta jako młodego adepta nauki
[Introduction to the legal situation of a doctoral student as a young science adept]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2021
Tytuł publikacji: Kompendium Doktoranta Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
Redaktorzy: Hypiak M., Lewandowski M.
Strony od-do: 13-22
Streszczenie: Przedmiotem niniejszego artykułu jest sytuacja prawna doktoranta jako młodego adepta nauki. Dokonana została analiza obecnej ustawy 2.0, tj. aktu prawnego z dnia 20 lipca 2018 r., w zakresie, w jakim dotyczy ona statusu doktorantów i opracowanych przezeń prac badawczych i naukowych, szczególnie rozprawy doktorskiej. Celem pracy było formalno-prawne przedstawienie statusu doktorantów oraz zwięzłe przedstawienie motywów podejmowanych przez doktorantów badań i obszarów badawczych. Uznano, że w tradycyjnym modelu nauki, jak również przy zastosowaniu metody, jaką jest tutoring, pomiędzy promotorem a doktorantem zachodzi klasyczna relacja jak pomiędzy mistrzem a uczniem – młodym adeptem nauki. W artykule odniesiono się również do aktualnej sytuacji prawnej naukowców w zakresie ich obowiązków związanych z kształceniem młodej kadry naukowej w duchu solidarności międzypokoleniowej, jak również w stopniu, w jakim dotyczy ona troski o jakość badań naukowych i dbania o wysoki poziom wyników prezentowanych przez doktorantów w swoich dysertacjach naukowych.
Słowa kluczowe: ustawa 2.0, doktorat, młodzi naukowcy, rozpra- wa doktorska, praca naukowa, tutoring, prawo oświatowe, prawo nauki