Instytucja klienteli w prawie europejskim w świetle strasburskich standardów orzeczniczych cz.1
[The institution of clientele in the European law and in the light of Strasbourg judicial standards]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Palestra (ISSN: 0031-0344)
Rok wydania: 2018
Numer czasopisma: 1-2
Strony od-do: 90-105
Streszczenie: Przedmiotem niniejszego artykułu jest instytucji klienteli i sposoby jej definiowania w prawie krajowym i europejskim praw człowieka. Francuska koncepcja klienteli jest obecnie używana przez Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu do opisywania skomplikowanych stosunków pomiędzy przedsiębiorcami a klientami. Większość orzeczeń dotyczy klienteli zawodów prawniczych, medycznych oraz ekonomicznych. W tym zakresie wyroki ETPCz oparte są na przepisie art. 1 Protokołu Dodatkowy nr 1 do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Zgodnie z przepisem zawartym w tym artykule, każda osoba fizyczna i prawna ma prawo do poszanowania swego mienia, w tym klienteli. Nikt nie może być pozbawiony swojej własności, w tym klienteli, chyba że w interesie publicznym i na warunkach przewidzianych przez ustawę oraz zgodnie z podstawowymi zasadami prawa międzynarodowego. Możliwość zastosowania powyższego przepisu odnosi się również do tych działań związanych z działalnością gospodarczą, w tym obejmującą techniki zdobywania, utrzymywania i zbywania klienteli jako instytucji praw cywilnego.
Słowa kluczowe: klientela, dobra wiara, przedsiębiorstwo, działalność gospodarcza, renoma, własność
Dostęp WWW: https://issuu.com/czasopismopalestra/docs/palestra_1-2x2018_do_internetu



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Robert Tabaszewski",
title = "Instytucja klienteli w prawie europejskim w świetle strasburskich standardów orzeczniczych cz.1",
journal = "Palestra",
year = "2018",
number = "1-2",
pages = "90-105"
}

Cytowanie w formacie APA:
Tabaszewski, R. (2018). Instytucja klienteli w prawie europejskim w świetle strasburskich standardów orzeczniczych cz.1. Palestra, 1-2, 90-105.