Wybrane aspekty nagradzania nauczycieli za zasługi dla oświaty i wychowania
[Some aspects of rewarding teachers for services to teaching and education process]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2016
Tytuł publikacji: Aktualne problemy szkolnictwa wyższego
Redaktorzy: Edyta Biradzka, Łukasz Jurek, Konrad Kozioł
Strony od-do: 104-117
Streszczenie: W niniejszym artykule podjęto zagadnienie polityki nagradzania nauczycieli i innych pracowników oświaty za wybitne zasługi położone przez nich w procesie dydaktyki i wychowania. Nagradzanie i honorowanie osiągnięć danego człowieka jest zasadniczo przedmiotem zainteresowania nauk pedagogicznych, jednak niuanse tej polityki zostały uregulowane w licznych aktach normatywnych, stąd znajduje ona odzwierciedlenie także w nauce prawa. Z pracą nauczyciela, jak każdego człowieka realizującego się zawodowo, jest związana potrzeba uznania i aprobaty jego indywidualnych osiągnięć. Z drugiej strony, nie można pominąć także szerszego, społecznego aspektu tej polityki, polegającej na wyjaśnieniu tego, za co przyznawana jest dana nagroda, aby uniknąć reakcji negatywnych ze strony osób towarzyszących nagradzaniu: zazdrości, niechęci, czy poniżenia. W artykule przedstawiono nie tylko oczywiste korzyści, jakie niesie za sobą otrzymanie nagrody, ale przede wszystkim przybliżono warunki, które musi wypełnić osoba, która w przyszłości chciałaby liczyć się z możliwością otrzymania nagród i odznaczeń, w tym Medalu „Komisji Edukacji Narodowej”.
Słowa kluczowe: nagradzanie nauczycieli, polityka odznaczeniowa, zasługi dla oświaty i wychowania, ordery i odznaczenia, Medal Komisji Edukacji Narodowej