Istotne cele i zasady edukacyjne w myśli świętego Augustyna
[Significant goals and educational rules in the thought of saint Augustin]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Rocznik Naukowy Duszpasterstwa Nauczycieli (ISSN: 2543-5515)
Rok wydania: 2018
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 13-29
Streszczenie: Z bogatej myśli filozoficznej i teologicznej świętego Augustyna jednego z czterech wielkich zachodnich Ojców Kościoła artykuł wydobywa wątki pedagogiczne i w ten sposób pokazuje istnienie chrześcijańskiej paidei w IV wieku. Wychodząc z założenia, że stworzenie człowieka i dzieło odkupienia dokonane w Chrystusie ukazywane jest jako formowanie człowieka według Bożej formy, w pismach Augustyn można zauważyć prezentację istotnych celów i zasad edukacyjnych. Pierwszą z nich jest dostrzeżenie i formowanie całego człowieka z jego ciałem i duszą przy równoczesnym uznaniu wyższości spraw duchowych. Drugim celem jest umiłowanie prawdy, w którym ukryte jest przekonanie, że ona mieszka w sercu człowieka a równocześnie transcenduje ludzki byt i wymaga pokornego szukania. Kolejnym celem i zasadą edukacyjną jest dowartościowanie autorytetów przy równoczesnym pozytywnym spojrzeniu na potrzebę własnej aktywności rozumu. Czwartym istotnym celem i zasadą edukacyjną jest właściwie rozumiana wolność, która w perspektywie ziemskiej posiada swoje ograniczenia i potrzebuje siły łaski.
Słowa kluczowe: Augustyn z Hippony, historia pedagogiki, edukacja



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Turzyński",
title = "Istotne cele i zasady edukacyjne w myśli świętego Augustyna",
journal = "Rocznik Naukowy Duszpasterstwa Nauczycieli",
year = "2018",
number = "2",
pages = "13-29"
}

Cytowanie w formacie APA:
Turzyński, P. (2018). Istotne cele i zasady edukacyjne w myśli świętego Augustyna. Rocznik Naukowy Duszpasterstwa Nauczycieli, 2, 13-29.