Piotr Kopiec

Powołanie jako kategoria reformacyjnej nauki społecznej
[Calling as a category of the social teaching of the Protestant Reformation]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Teologia, Kultura, Społeczeństwo (ISSN: 2543-6910)
Rok wydania: 2018
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 58-74
Streszczenie: Nauka społeczna stanowi szczególnie istotny element teologii reformacyjnej. Zarówno Luter, jak i Kalwin mocno podkreślali społeczny wymiar egzystencji chrześcijanina, a relacje społeczne i polityczne interpretowali w perspektywie teologicznej jako element Bożego daru zbawienia. Zarówno w luteranizmie, jak i w kalwinizmie można wyróżnić dwa główne komponenty nauki społecznej: koncepcję organizacji władzy oraz koncepcję zawodu-powołania. Ta druga odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu ideału życia chrześcijańskiego, prezentując go jako wierną realizację swojego powołania poprzez właściwe wypełnianie obowiązków zawodowych i, szerzej, społecznych. Artykuł rozważa, jak w świetle obu wyznań protestanckich rozumie się powołanie chrześcijanina, jakie jest jego znaczenie w perspektywie ich nauki społecznej i, szerzej, w perspektywie ich teologii, wreszcie jakie konsekwencje reformacyjna koncepcja powołania niesie dla zachodniej kultury.
Słowa kluczowe: powołanie, reformacja, Kościół, nauka społeczna, luteranizm, kalwinizm



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Kopiec",
title = "Powołanie jako kategoria reformacyjnej nauki społecznej ",
journal = "Teologia, Kultura, Społeczeństwo",
year = "2018",
number = "4",
pages = "58-74"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kopiec, P. (2018). Powołanie jako kategoria reformacyjnej nauki społecznej . Teologia, Kultura, Społeczeństwo, 4, 58-74.