Ks. dr hab. Piotr Tomasz Goliszek, prof. KUL – Katedra Katechetyki Szczegółowej i Współczesnych Form Przekazu Wiary w Instytucie Nauk Teologicznych Wydziału Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II;
Urodził się 13 lutego 1968 w Opolu Lubelskim. W latach 1987-1993 odbył studia filozoficzne i teologiczne w Metropolitalnym Seminarium Duchownym w Lublinie, zakończone obroną pracy magisterskiej na Wydziale Teologii KUL: Postawa religijna a sens życia w ujęciu Viktora E. Frankla, napisanej pod kierunkiem ks. prof. dra hab. Cz. S. Bartnika. Następnie przyjął święcenia kapłańskie (29.05.1993 r.) z rąk ks. arcybiskupa prof. dra hab. Bolesława Pylaka i został skierowany do pracy duszpasterskiej w parafii pw. Narodzenia NMP w Chełmie.
W latach 1996-2000 studia specjalistyczne z katechetyki w Instytucie Teologii Pastoralnej KUL; 1997-1999 studia specjalistyczne w Language and Catechetical Institute of Franciscan University of Steubenville w Gaming (Austria); 1999-2000 w Institute of Pastoral Studies Loyola University Chicago. W marcu 2002 r. uzyskał doktorat w KUL na podstawie rozprawy: Problem reinterpretacji kerygmatu chrześcijańskiego w nowej ewangelizacji, przygotowanej pod kierunkiem ks. prof. dra hab. Krzysztofa Góździa. W roku akademickim 2002/2003 został zatrudniony, jako asystent naukowy w Katedrze Katechetyki Integralnej w Instytucie Teologii Pastoralnej KUL; 2007 r. zatrudniony, jako adiunkt Katedry Katechetyki Integralnej Wydziału Teologii KUL, a od 2009 r. pracuje, jako adiunkt w Katedrze Katechetyki Szczegółowej i Współczesnych Form Przekazu Wiary w Instytucie Nauk Teologicznych Wydziału Teologii KUL.; Od 2000 roku pracuje także w Wydziale ds. Wychowania Katolickiego Kurii Metropolitalnej w Lublinie; w latach 2000-2009 Archidiecezjalny Duszpasterz Dzieci; 2003-2009 Archidiecezjalny Duszpasterz Nauczycieli.
Rzeczoznawca do spraw oceny programów nauczania religii i podręczników katechetycznych przy Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. Należy do Stowarzyszenia Katechetyków Polskich, Towarzystwa Naukowego KUL, Lubelskiego Towarzystwa Naukowego, Lubelskiej Archidiecezjalnej Rady Katechetycznej, Member of the European Forum for Religious Education in Schools, Rady naukowej serii naukowej: Edukacja–Media–Teologia. W pracy naukowej prowadzi badania z obszaru: personalizmu realistyczno-dialogicznego, hermeneutyki katechetycznej, wychowania personalistycznego, filozofii wychowania, formacji katechetów, katechetyczno-duszpasterskiej roli pielgrzymki maturzystów, katechezy dzieci i młodzieży, duszpasterstwa nauczycieli.
Autor podręczników do nauczania religii w szkole, artykułów, monografii oraz książek m.in. Kerygmat dla nowej Europy (Lublin 2004); Katecheza a osoba. Wybrane zagadnienia z metodologii personalistycznej w katechezie (Lublin 2010); Catechetica Porta Fidei [Red.] (Lublin 2012); Personalistyczny wymiar katechezy (Lublin 2017²); Wychowanie patriotyczne [Red.] (Lublin 2018); Chrystusowi i człowiekowi (Lublin 2018); Wybrane zagadnienia z medycyny spersonalizowanej [Red.] (Lublin 2019); The personal aspect of the moral and axiological upbringing of children and adolescents. „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 39:2020 z. 2 s. 23-37; Personalistic dimension of ecclesia-forming catechesis. “Rocznik Teologii Katolickiej” 22:2023 s. 7-22. The personalistic concept of catechesis. in: Person Encounters, paradigms, commitment and applications. Ed. Colin Patterson. Wilmington - United States, Malaga - Spain: Vernon Press Philosophy of Personalism 2023; Nauczanie religii w przedszkolach i szkołach publicznych w świetle prawa polskiego. W: W służbie Bogu i człowiekowi. Red. W. Wojtyła: WD Sandomierz: 2025 s. 306-339.