Wychowanie personalistyczne – ocalić prawdę o osobie ludzkiej
[The education personalistic – to save the truth about the human person]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Nazwa konferencji: Osoba a wychowanie
Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2013
Tytuł publikacji: Osoba a wychowanie : wokół pedagogiki personalistycznej i edukacji zdrowotnej według Jana Pawła II
Redaktorzy: Krzysztof Guzowski, Alicja Kostencka, Grzegorz Barth
Strony od-do: 53-63
Streszczenie: Prawda wymaga wysiłku i cierpliwości zarówno od wychowawców, jak i wychowanków. Bez samoprzekraczania siebie, człowiek nie może być sobą w sposób właściwy. Poszukiwanie prawdy, otwieranie się na nią, a nawet domaganie się jej jest samoocaleniem człowieka i drogą wychowania. Wychowanie prawdziwe, wychowanie do prawdy i w prawdzie, jako zgodność z osobą ludzką, jest procesem urzeczywistniania pełni człowieczeństwa. Prawda pozwala osobie być sobą i umożliwia właściwe wychowanie. Odkrytej i poznanej prawdzie człowiek powinien pozostać wierny. Wierność ta realizuje się – powtórzmy – przez podporządkowanie siebie prawdzie, nigdy przez podporządkowanie sobie prawdy
Słowa kluczowe: prawda, człowiek, humanizm, filozofia, personalizm, osoba, edukacja, wychowanie, byt, afirmacja, komunikacja, dialog, relacja, akceptacja, integracja, Europa



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Goliszek",
title = "Wychowanie personalistyczne – ocalić prawdę o osobie ludzkiej",
journal = "",
year = "2013",
pages = "53-63"
}

Cytowanie w formacie APA:
Goliszek, P. (2013). Wychowanie personalistyczne – ocalić prawdę o osobie ludzkiej. , 53-63.