Paweł Kot

Preferencje typu kultury organizacyjnej u przedstawicieli różnych generacji
[Preferences of the type of organizational culture in representatives of various generations]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Miesięcznik Marketing i Rynek (ISSN: 1231-7853)
Rok wydania: 2016
Tom: 18
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 32-40
Streszczenie: Poszczególne grupy wiekowe znajdują się w odmiennej sytuacji na rynku pracy. W Polsce wyróżniane są generacje: baby boomers oraz pokolenia X, Y i Z. Celem niniejszego opracowania jest badanie wpływu przynależności do pokolenia na preferowany typ kultury organizacyjnej firmy, w której osoby aktualnie pracują oraz w jakiej chciały by pracować. Badaniami objęto grupę 183 pracowników różnych organizacji wywodzących się z różnych pokoleń. W badanej grupie znalazło się 95 kobiety i 88 mężczyzn, w wieku 20-59 lat. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz do Oceny Kultury Organizacji. W przypadku preferencji typów kultury organizacyjnej, w której przedstawiciele poszczególnych generacji chcieli by pracować występują istotne statystycznie różnice. Wyniki przeprowadzonej analizy statystycznej wykazały, że w zakresie preferencji kultury Klanu i Adhokracji. Osoby z pokolenia baby boomers istotnie statystycznie bardziej preferują kulturę organizacyjną typu Klan niż pozostałe generacje. Baby boomers istotne statystycznie niżej preferuje perspektywę pracy w organizacji o typie kultury organizacyjnej Adhokracji. Otrzymane wyniki mogą być użyteczne dla osób zajmujących się zarządzaniem zasobami ludzkimi, by w procesie rekrutacji i zarządzania kapitałem ludzkim dbały o odpowiedniość generacji z jakiej dana osoba pochodzi, a kulturą organizacyjną panującą w firmie.
Słowa kluczowe: Kultura organizacyjna, Pokolenia, Generacja Y



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Paweł Kot",
title = "Preferencje typu kultury organizacyjnej u przedstawicieli różnych generacji",
journal = "Miesięcznik Marketing i Rynek",
year = "2016",
number = "2",
pages = "32-40"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kot, P. (2016). Preferencje typu kultury organizacyjnej u przedstawicieli różnych generacji. Miesięcznik Marketing i Rynek, 2, 32-40.