Paweł Kot

Związek samooceny ze skutecznością tranzycji z systemu edukacji na rynek pracy
[Relationship between elf-esteem and effectiveness of the school-to-work transition]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Polskie Forum Psychologiczne (ISSN: 1642-1043)
Rok wydania: 2018
Tom: 23
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 172-187
Streszczenie: W artykule podjęto problem wpływu nasilenia samooceny na skuteczność tranzycji z edukacji na rynek pracy. Pod uwagę zostały wzięte dwie fazy przebiegu tranzycji według modelu Nicholsona i Westa: przygotowania i starcia. Przeprowadzone badanie miało charakter podłużny. Wzięły w nim udział 73 osoby (41 kobiet i 32 mężczyzn). Średnia wieku badanych osób wynosiła M = 24,72; SD = 0,88. Badani to osoby w okresie tranzycji ze szkoły do pracy. Pierwszego pomiaru dokonano na kilka tygodni przed opuszczeniem uczelni wyższej, a drugiego – gdy osoby badane były już od pół roku na rynku pracy. W badaniach wykorzystano Skalę Samooceny SES Rosenberga, w polskiej adaptacji Łaguny, Lachowicz-Tabaczek i Dzwonkowskiej. Osoby posiadające pracę na różnych etapach tranzycji cechują się wyższym poziomem samooceny. Zaobserwowano zmiany w poziomie samooceny na poszczególnych etapach tranzycji. Dodatkowo poziom samooceny na etapie przygotowania do tranzycji pozwala przewidywać posiadanie zatrudnienia po pół roku od opuszczenia systemu edukacji.
Słowa kluczowe: tranzycja z systemu edukacji na rynek pracy, samoocena
Dostęp WWW: https://pfp.ukw.edu.pl/page/pl/archive/article-full/364/kot_zwiazek/
DOI: 10.14656/PFP20180111



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Paweł Kot",
title = "Związek samooceny ze skutecznością tranzycji z systemu edukacji na rynek pracy",
journal = "Polskie Forum Psychologiczne",
year = "2018",
number = "1",
pages = "172-187"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kot, P. (2018). Związek samooceny ze skutecznością tranzycji z systemu edukacji na rynek pracy. Polskie Forum Psychologiczne, 1, 172-187.