Paweł Kot

Poczucie koherencji a aspiracje życiowe studentów
[Sense of Coherence and Life Aspirations of Young Adults]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia (ISSN: 0867-2040)
Współautorzy: Joanna Elżbieta Lenda
Rok wydania: 2017
Tom: 30
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 129-145
Streszczenie: Poczucie koherencji jako zmienna osobowościowa wpływa na funkcjonowanie człowieka w różnych jego obszarach. Niektórzy badacze odnajdują związki między światem wyznawanych wartości jako psychicznych zasobów a poczuciem koherencji. Spostrzeganie świata jako sensownego i uporządkowanego może być związane z ujawnianiem się aspiracji życiowych. Badanie zostało przeprowadzone na grupie 162 młodych dorosłych (101 kobiet i 61 mężczyzn) w wieku 21–33 lat (M=22,52; SD=1,85). Miało ono charakter kwestionariuszowy – wykorzystano w nim Kwestionariusz Orientacji Życiowej oraz Indeks Aspiracji Życiowych. Przeprowadzone analizy statystyczne wskazały pozytywne związki aspiracji życiowych z poczuciem koherencji. Dodatkowo wykazano istotne statystyczne różnice między studentami pracującymi i nieposiadającymi zatrudnienia w nasileniu poczucia koherencji oraz preferencji poszczególnych celów życiowych. Otrzymane wyniki mogą być użyteczne w procesie poradnictwa kariery i zarządzania zasobami ludzkimi skierowanymi do tej grupy młodych dorosłych.
Słowa kluczowe: poczucie koherencji, aspiracje życiowe, wartości
Dostęp WWW: https://journals.umcs.pl/j/article/view/4241/3953
DOI: 10.17951/j.2017.30.1.129



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Paweł Kot and Joanna Elżbieta Lenda",
title = "Poczucie koherencji a aspiracje życiowe studentów",
journal = "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia",
year = "2017",
number = "1",
pages = "129-145"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kot, P. and Joanna Elżbieta Lenda(2017). Poczucie koherencji a aspiracje życiowe studentów. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 1, 129-145.