Paweł Kot

Poczucie umiejscowienia kontroli a aspiracje życiowe studentów przygotowujących się do tranzycji na rynek pracy
[Locus of Control and Life Aspirations of Students Preparing for the School-to-Work TransitionNS OF STUDENTS PREPARING FOR THE SCHOOL-TO-WORK TRANSITION]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Zarządzanie i Edukacja (ISSN: 1428-474X)
Rok wydania: 2016
Numer czasopisma: 105
Strony od-do: 83-98
Streszczenie: Aspiracje życiowe mogą determinować osobiste cele przez co motywują do podejmowania lub zaniechania działań. Również subiektywne przekonanie o sprawowanej kontroli pozwala generować oczekiwania co do rezultatów swojego działania. Zasadne zatem wydaje się zainteresowanie problematyką aspiracji życiowych i lokalizacji kontroli u młodych ludzi przygotowujących się do tranzycji. Badanie przeprowadzone zostało na grupie 162 studentów lubelskich uczelni wyższych (101 kobiet i 61 mężczyzn) w wieku 21 - 33 lat (M = 22,52; SD = 1,85). Badanie miało charakter kwestionariuszowy, wykorzystano w nim Indeks Aspiracji Życiowych oraz Skalę I-E Rottera. Przeprowadzona analiza wykazała istnienie różnic między osobami o odmiennej lokalizacji kontroli w zakresie takich preferowanych celów życiowych, jak harmonia psychofizyczna i rozwój duchowy. Otrzymane wyniki mogą być użyteczne w procesie poradnictwa zawodowego, zwłaszcza zawodowego skierowanego do studentów. ponieważ w najbliższym czasie wejdą na rynek pracy oraz inne samodzielne role społeczne
Słowa kluczowe: Poczucie umiejscowienia kontroli, aspiracje życiowe, tranzycja
Dostęp WWW: http://warszawa.janski.edu.pl/files/wydawnictwo/ZiE%20105/ZiE_105.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Paweł Kot",
title = "Poczucie umiejscowienia kontroli a aspiracje życiowe studentów przygotowujących się do tranzycji na rynek pracy",
journal = "Zarządzanie i Edukacja",
year = "2016",
number = "105",
pages = "83-98"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kot, P. (2016). Poczucie umiejscowienia kontroli a aspiracje życiowe studentów przygotowujących się do tranzycji na rynek pracy. Zarządzanie i Edukacja, 105, 83-98.