Oleg Gorbaniuk

Taksonomia postrzeganych korzyści z tytułu użytkowania preferowanych marek produktów z perspektywy celów realizowanych przez konsumentów
[Taxonomy of the perceived benefits from using preferred brands of products from the perspective of the objectives pursued by the consumers]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Psychologia Ekonomiczna (ISSN: 2084-137X)
Współautorzy: Anna Budzińska, Magdalena Kolańska
Rok wydania: 2014
Tom: 5
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 40-63
Streszczenie: Celem zrealizowanych badań była systematyzacja postrzeganych przez konsumentów korzyści z tytułu użytkowania marek produktów. W badaniach przeprowadzonych metodą wywiadu standaryzowanego wzięło udział 163 studentów, w wieku 19-27 lat (52% stanowiły kobiety). Na potrzeby badań opracowano listę 119 korzyści na podstawie taksonomii ludzkich celów pochodzących z badań psychologicznych. Analiza wyników pozwoliła wyodrębnić 7 kategorii korzyści postrzeganych przez konsumentów: relacje z innymi, odpowiedzialność za siebie i innych, atrakcyjność społeczna, dobrostan psychiczny, zdrowie fizyczne, zadowolenie z siebie oraz zaspokajanie podstawowych potrzeb. Wykazano, że kategoria produktów stanowi znaczące źródło wariancji postrzeganych korzyści. Ponadto przeanalizowano dostępne ich podmiotowe korelaty. Przedstawiono krytyczną analizę dotychczasowej metodologii badań oraz wskazano szereg kierunków przyszłych badań nad percepcją korzyści z użytkowania marek.
Słowa kluczowe: wizerunek marki, użytkowanie marek, korzyści, potrzeby, cele, wartości
Dostęp WWW: http://psychologia-ekonomiczna.com.pl/article/view/230/212



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Oleg Gorbaniuk and Anna Budzińska and Magdalena Kolańska",
title = "Taksonomia postrzeganych korzyści z tytułu użytkowania preferowanych marek produktów z perspektywy celów realizowanych przez konsumentów",
journal = "Psychologia Ekonomiczna",
year = "2014",
number = "1",
pages = "40-63"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gorbaniuk, O. and Anna Budzińska and Magdalena Kolańska(2014). Taksonomia postrzeganych korzyści z tytułu użytkowania preferowanych marek produktów z perspektywy celów realizowanych przez konsumentów. Psychologia Ekonomiczna, 1, 40-63.