Oleg Gorbaniuk

Skale do pomiaru zmian w obrazie siebie pod wpływem zakupu marek produktów
[Direct measurement of changes in self-image due to the purchase of product brands]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Miesięcznik Marketing i Rynek (ISSN: 1231-7853)
Współautorzy: Magdalena Kolańska, Dorota Ryżak, Joanna Sabat, Honorata Nitkiewicz, Dorota Kędziorek, Joanna Kleniewska
Rok wydania: 2014
Numer czasopisma: 9
Strony od-do: 23-32
Streszczenie: Celem zrealizowanych badań była (1) systematyzacja postrzeganych pozytywnych i negatywnych zmian obrazu siebie konsumentów z tytułu nabycia marek produktów oraz (2) opracowanie wielowymiarowego narzędzia do ich pomiaru. Aby zrealizować stawiane cele przeprowadzono badania jakościowe i ilościowe. W badaniach jakościowych na próbie 586 osób w wieku od 13 do 82 roku życia (M = 36,6, SD = 16,9; 51,8% kobiet) metodą wywiadu indywidualnego zgromadzono 3493 pozytywnych zmian (korzyści) w obrazie siebie wskutek zakupu marki oraz 2629 negatywnych zmian (straty). Na podstawie zgromadzonego materiału metodą sędziów kompetentnych opracowano kwestionariusz w formie dyferencjału semantycznego odzwierciedlającego proporcjonalnie częstotliwość wskazywania przez konsumentów poszczególnych zmian w obrazie siebie. Na podstawie wyników badań ilościowych na próbie 652 osób w wieku od 15 do 83 lat (M = 36,98; SD = 15,02; 53,8% kobiet) przy użyciu analizy głównych składowych z rotacją Oblimin zidentyfikowano osiem wymiarów postrzeganych zmian obrazu siebie pod wpływem nabycia marki produktu. Na bazie wyników analiz wielowymiarowych opracowano kwestionariusz składający się z ośmiu skal do pomiaru wyodrębnionych wymiarów o satysfakcjonujących wskaźnikach psychometrycznych. Dodatkowo przedstawiono szereg analiz ukazujących związek wyodrębnionych wymiarów ze wskaźnikami preferencji marki.
Słowa kluczowe: wizerunek marki, wizerunek konsumenta, obraz siebie, korzyści vs. straty
Dostęp WWW: http://www.marketingirynek.pl/files/1276809751/file/2014_mir_9_gorbaniuk_iin.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Oleg Gorbaniuk and Magdalena Kolańska and Dorota Ryżak and Joanna Sabat and Honorata Nitkiewicz and Dorota Kędziorek and Joanna Kleniewska",
title = "Skale do pomiaru zmian w obrazie siebie pod wpływem zakupu marek produktów",
journal = "Miesięcznik Marketing i Rynek",
year = "2014",
number = "9",
pages = "23-32"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gorbaniuk, O. and Magdalena Kolańska and Dorota Ryżak and Joanna Sabat and Honorata Nitkiewicz and Dorota Kędziorek and Joanna Kleniewska(2014). Skale do pomiaru zmian w obrazie siebie pod wpływem zakupu marek produktów. Miesięcznik Marketing i Rynek, 9, 23-32.