Oleg Gorbaniuk

Systematyzacja i pomiar postrzeganych zmian w obrazie siebie konsumentów pod wpływem korzystania z marek usług
[Systematization and measurement of perceived changes in consumer's self-image due to the usage of service brands]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Management and Business Administration. Central Europe (ISSN: 2084-3356)
Współautorzy: Aleksandra Maciejewska, Aleksandra Kisiel, Magdalena Kolańska, Justyna Filipowska
Rok wydania: 2014
Tom: 22
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 45-64
Streszczenie: Purpose: Celami przeprowadzonych badań były (1) usystematyzowanie postrzeganych przez konsumentów pozytywnych i negatywnych zmian w obrazie siebie z tytułu korzystania z marek usług oraz (2) opracowanie wielowymiarowego narzędzia do pomiaru tych zmian. Design/methodology/approach: Aby osiągnąć powyższe cele zrealizowano badania jakościowe oraz ilościowe. Badania jakościowe, prowadzone metodą indywidualnego wywiadu, objęły próbę 318 osób w wieku od 13 do 82 roku życia (M = 37,64, SD = 16,69; 47,2% kobiet). W efekcie skompletowano zbiór pozytywnych i negatywnych zmian w obrazie siebie wskutek korzystania z usług różnych marek, które zostały poddane szczegółowej kategoryzacji. W oparciu o wyniki kategoryzacji opracowano kwestionariusz, którego skale miały postać dyferencjału semantycznego. Badania ilościowe przeprowadzone zostały na próbie 378 osób w wieku od 15 do 78 lat (M = 34,62; SD = 13,42; 53,6% kobiet). Findings: Analiza wyników badań umożliwiła identyfikację dziewięciu wymiarów postrzeganych zmian w obrazie siebie pod wpływem korzystania z marek usług. Na podstawie uzyskanych wyników opracowano kwestionariusz do wielowymiarowego pomiaru zmian w obrazie siebie o bardzo dobrych wskaźnikach psychometrycznych z uwagi na rzetelność pomiaru i trafność przewidywania preferencji marek usług. Practical implications: Opracowano nowatorskie wielowymiarowe narzędzie do praktycznego zastosowania w zarządzaniu marką usług. Zidentyfikowane wymiary postrzeganych zmian obrazu siebie konsumentów marek stanowią praktyczną wskazówkę, czym należy się kierować w komunikacji marketingowej. Originality/value: Wyniki badań i opracowane skale przełamują wieloletni impas w teorii i metodologii badań relacji Ja-marka.
Słowa kluczowe: usługi, wizerunek marki, wizerunek konsumenta, obraz siebie, korzyści vs. straty
Dostęp WWW: http://mbace.eu/abstracted.php?level=4&id_issue=874599
DOI: 10.7206/mba.ce.2084-3356.68



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Oleg Gorbaniuk and Aleksandra Maciejewska and Aleksandra Kisiel and Magdalena Kolańska and Justyna Filipowska",
title = "Systematyzacja i pomiar postrzeganych zmian w obrazie siebie konsumentów pod wpływem korzystania z marek usług",
journal = "Management and Business Administration. Central Europe",
year = "2014",
number = "2",
pages = "45-64"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gorbaniuk, O. and Aleksandra Maciejewska and Aleksandra Kisiel and Magdalena Kolańska and Justyna Filipowska(2014). Systematyzacja i pomiar postrzeganych zmian w obrazie siebie konsumentów pod wpływem korzystania z marek usług. Management and Business Administration. Central Europe, 2, 45-64.