Oleg Gorbaniuk

Systematyzacja i pomiar postrzeganych zmian w obrazie siebie konsumentów pod wpływem korzystania z marek usług
[Direct measurement of changes in self-image due to the purchase of product brands]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Management and Business Administration. Central Europe (ISSN: 2084-3356)
Współautorzy: Aleksandra Maciejewska, Aleksandra Kisiel, Magdalena Kolańska, Justyna Filipowska
Rok wydania: 2014
Tom: 23
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 3-22
Streszczenie: Celem zrealizowanych badań była (1) systematyzacja postrzeganych pozytywnych i negatywnych zmian obrazu siebie konsumentów z tytułu nabycia marek produktów oraz (2) opracowanie wielowymiarowego narzędzia do ich pomiaru. Aby zrealizować stawiane cele przeprowadzono badania jakościowe i ilościowe. W badaniach jakościowych na próbie 586 osób w wieku od 13 do 82 roku życia (M = 36,6, SD = 16,9; 51,8% kobiet) metodą wywiadu indywidualnego zgromadzono 3493 pozytywnych zmian (korzyści) w obrazie siebie wskutek zakupu marki oraz 2629 negatywnych zmian (straty). Na podstawie zgromadzonego materiału metodą sędziów kompetentnych opracowano kwestionariusz w formie dyferencjału semantycznego odzwierciedlającego proporcjonalnie częstotliwość wskazywania przez konsumentów poszczególnych zmian w obrazie siebie. Na podstawie wyników badań ilościowych na próbie 652 osób w wieku od 15 do 83 lat (M = 36,98; SD = 15,02; 53,8% kobiet) przy użyciu analizy głównych składowych z rotacją Oblimin zidentyfikowano osiem wymiarów postrzeganych zmian obrazu siebie pod wpływem nabycia marki produktu. Na bazie wyników analiz wielowymiarowych opracowano kwestionariusz składający się z ośmiu skal do pomiaru wyodrębnionych wymiarów o satysfakcjonujących wskaźnikach psychometrycznych. Dodatkowo przedstawiono szereg analiz ukazujących związek wyodrębnionych wymiarów ze wskaźnikami preferencji marki.
Słowa kluczowe: wizerunek marki, wizerunek konsumenta, obraz siebie, korzyści vs. straty
Dostęp WWW: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9196e596-4e30-45b5-8e4b-5284a92fd7b0/c/MBA_02_2014_Gorbaniuk_v1.pdf
DOI: 10.7206/mba.ce.2084-3356.68



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Oleg Gorbaniuk and Aleksandra Maciejewska and Aleksandra Kisiel and Magdalena Kolańska and Justyna Filipowska",
title = "Systematyzacja i pomiar postrzeganych zmian w obrazie siebie konsumentów pod wpływem korzystania z marek usług",
journal = "Management and Business Administration. Central Europe",
year = "2014",
number = "2",
pages = "3-22"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gorbaniuk, O. and Aleksandra Maciejewska and Aleksandra Kisiel and Magdalena Kolańska and Justyna Filipowska(2014). Systematyzacja i pomiar postrzeganych zmian w obrazie siebie konsumentów pod wpływem korzystania z marek usług. Management and Business Administration. Central Europe, 2, 3-22.