Oleg Gorbaniuk

Testowanie analogii w procesie formowania wrażenia na temat marek i ludzi w kategoriach cech osobowości
[Drawing an analogy between forming impression of brands and persons in terms of personality traits]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Współautorzy: Anna Wojsa
Miejsce: Spotkania z psychologią społeczną
Rok wydania: 2010
Tytuł publikacji: Testowanie analogii w procesie formowania wrażenia na temat marek i ludzi w kategoriach cech osobowości
Redaktorzy: Anna Łukasik, Barnaba Danieluk
Strony od-do: 197-220
Streszczenie: Celem zrealizowanych badań było sprawdzenie analogii w zastosowaniu ukrytych teorii osobowości w postrzeganiu symbolicznego wizerunku marki i osobowości ludzkiej, a w szczególności poznanie specyfiki tego procesu w sytuacji formowania wrażenia o „osobowości marki”. Przetestowane zostały efekty wykryte przez „ojca” ukrytych teorii osobowości Ascha (1946): centralności oraz pierwszeństwa prezentowanych deskryptorów. Przeprowadzono 2 eksperymenty, w każdym z których wzięło udział po 120 studentów. Wyniki badań zostały przeanalizowane w układzie 3-czynnikowej MANOVA. Wyniki analiz wykazały, że opisując marki w kategoriach cech osobowości konsumenci posługują się tymi samymi regułami inferencyjnymi, jakie używają w opisie ludzi. Wykazano, że wizerunek marki w odróżnieniu od osoby jest w znacznie mniejszym stopniu wrażliwy na zmianę ewaluacji cechy centralnej w percepcji ludzi oraz nie stwierdzono efektu pierwszeństwa prezentacji deskryptorów osobowości. Dyskutowane są dalsze perspektywy badań nad procesem formowania wrażenia o markach.
Słowa kluczowe: wizerunek marki, deskryptory osobowości, percepcja społeczna, centralność cechy, efekt pierwszeństwa, ukryte teorie osobowości
Dostęp WWW: http://www.kul.pl/files/155/public/2010_-_Gorbaniuk_O._Wojsa_A._2010_._Testowanie_analogii_w_procesie_formowania_wrazenia_na_temat_marek_i_ludzi_w_kategoriach_cech_osobowosci._W_A.Lukasik_B.Danieluk_red._Spotkania_z_psychologia_spoleczna.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Oleg Gorbaniuk and Anna Wojsa",
title = "Testowanie analogii w procesie formowania wrażenia na temat marek i ludzi w kategoriach cech osobowości",
journal = "",
year = "2010",
pages = "197-220"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gorbaniuk, O. and Anna Wojsa(2010). Testowanie analogii w procesie formowania wrażenia na temat marek i ludzi w kategoriach cech osobowości. , 197-220.