Oleg Gorbaniuk

Osobowość marki a jej kapitał z perspektywy konsumenta
[Brand Personality and Consumer-based Brand Equity]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Miesięcznik Marketing i Rynek (ISSN: 1231-7853)
Współautorzy: Joanna Wolska
Rok wydania: 2010
Tom: 17
Numer czasopisma: 7
Strony od-do: 8-13
Streszczenie: Osobowość marki (brand personality) oraz kapitał marki z perspektywy konsumenta (consumer-based brand equity) należą do koncepcji teoretycznych cieszących się szczególnym zainteresowaniem w ostatnich kilkunastu latach wśród osób zajmujących się zarządzaniem marką. Weryfikacja związku pomiędzy symbolicznym wizerunkiem marki a postrzeganą przez konsumentów wartością marki i wskaźnikami jej preferencji było celem zrealizowanego przedsięwzięcia badawczego. Badania przeprowadzono na próbie 199 osób w wieku od 15 do 70 lat, ze średnią wieku 39 lat. W badaniach uwzględniono 300 marek, z których ponad 150 było przedmiotem opisu. Marki zostały wyróżnione na podstawie wcześniej przeprowadzonych 90 wywiadów dotyczących znajomości marek w 35 kategoriach produktów. Analiza kanoniczna uzyskanych wyników wskazała na istnienie związku pomiędzy symbolicznym wizerunkiem marki a jej wartością. Istotę tego związku stanowi postrzegana jakość. 35 modeli regresji wielokrotnej dla każdej z analizowanych kategorii produktów wskazuje na istnienie zależności pomiędzy preferencją marki a jej wizerunkiem oraz pomiędzy preferencją a postrzeganą wartością. Przy czym kategoria produktu pełni funkcję moderatora analizowanych związków.
Słowa kluczowe: kapitał marki, osobowość marki, symboliczny wizerunek marki
Dostęp WWW: http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000167855338



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Oleg Gorbaniuk and Joanna Wolska",
title = "Osobowość marki a jej kapitał z perspektywy konsumenta",
journal = "Miesięcznik Marketing i Rynek",
year = "2010",
number = "7",
pages = "8-13"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gorbaniuk, O. and Joanna Wolska(2010). Osobowość marki a jej kapitał z perspektywy konsumenta. Miesięcznik Marketing i Rynek, 7, 8-13.