Oleg Gorbaniuk

Taksonomia leksykalna i struktura cech osobowości przypisywanych przedsiębiorstwom
[Lexical taxonomy and personality traits structure ascribed to companies by Polish consumers]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Czasopismo Psychologiczne (ISSN: 1425-6460)
Współautorzy: Agnieszka Lebiedowicz
Rok wydania: 2010
Tom: 16
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 237-251
Streszczenie: W dotychczasowych koncepcjach powstałych na gruncie marketingu pojęcie osobowości firmy wykraczało poza ramy pojęcia osobowości w jej psychologicznym znaczeniu. W zrealizowanych 3-etapowych badaniach zaadaptowano na potrzeby badań nad symbolicznym wizerunkiem firmy podejście leksykalne w teorii cech. Symboliczny wizerunek firmy zdefiniowano jako ogół deskryptorów osobowościowych kojarzonych z przedsiębiorstwem. W oparciu o wywiady z 50 osobami w wieku od 17 do 63 lat skompletowano leksykon skojarzeń z firmami z reprezentujących 35 kategorii działalności gospodarczej. Zebrane 10200 skojarzeń poddano taksonomii leksykalnej. Analiza częstości występowania pozwoliła wyizolować 90 deskryptorów osobowościowych, które cechuje największa dostępność w pamięci konsumentów w procesie myślenia o firmach. Na podstawie badań ilościowych postrzegania wizerunku 35 firm na próbie 320 studentów zidentyfikowano czterowymiarową strukturę cech osobowości przypisywanych przedsiębiorstwom: Otwartość, Innowacyjność, Stabilność i Makiawelizm. Stabilność wymiarów oraz walory psychometryczne skali zostały potwierdzone na podstawie badań 400-osobowej próby studentów. Dyskutowane są przyszłe kierunki badań nad symbolicznym wizerunkiem przedsiębiorstw.
Słowa kluczowe: wizerunek przedsiębiorstwa, taksonomia leksykalna, wolne skojarzenia, analiza głównych składowych, analiza konfirmacyjna



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Oleg Gorbaniuk and Agnieszka Lebiedowicz",
title = "Taksonomia leksykalna i struktura cech osobowości przypisywanych przedsiębiorstwom",
journal = "Czasopismo Psychologiczne",
year = "2010",
number = "2",
pages = "237-251"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gorbaniuk, O. and Agnieszka Lebiedowicz(2010). Taksonomia leksykalna i struktura cech osobowości przypisywanych przedsiębiorstwom. Czasopismo Psychologiczne, 2, 237-251.