Oleg Gorbaniuk

Atrybucja przyczyn sytuacji kryzysowych w przedsiębiorstwach
[Casual attribution of crisis situation in companies]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Psychologiczne (ISSN: 1507-7888)
Współautorzy: Joanna Długoborska
Rok wydania: 2010
Tom: 13
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 101-123
Streszczenie: Abstrakt: W ramach 5-czynnikowego eksperymentu manipulując opisami ośmiu sytuacji kryzysowych i trzema czynnikami (powszechność, wybiórczość, spójność) sprawdzano, w jaki sposób wpływają one na postrzeganie przyczyn negatywnych zdarzeń w przedsiębiorstwie. W badaniach wzięło udział 400 studentów. Wyniki badań wykazały wyraźną tendencje do upatrywania przyczyny sytuacji kryzysowej w podmiocie gospodarczym bez względu na racjonalne przesłanki. Kluczowym czynnikami warunkującymi kierunek atrybucji przyczynowej była specyfika sytuacji kryzysowej i informacja na temat spójności. Najmniej istotna w procesie atrybucji była informacja o powszechności zdarzenia. Wyniki badań są konfrontowane z normatywnymi oczekiwaniami wynikającymi z modelu współzmienności Kelley’a.
Słowa kluczowe: atrybucja przyczynowa, powszechność, wybiórczość, spójność, sześcian Kelley’a, sytuacja kryzysowa, przedsiębiorstwo, eksperyment
Dostęp WWW: http://www.kul.pl/files/155/public/2010_-_Gorbaniuk_O._Dlugoborska_J._2010_._Atrybucja_przyczyn_sytuacji_kryzysowych_w_przedsiebiorstwach._Roczniki_Psychologiczne_13_2_101-124.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Oleg Gorbaniuk and Joanna Długoborska",
title = "Atrybucja przyczyn sytuacji kryzysowych w przedsiębiorstwach",
journal = "Roczniki Psychologiczne",
year = "2010",
number = "2",
pages = "101-123"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gorbaniuk, O. and Joanna Długoborska(2010). Atrybucja przyczyn sytuacji kryzysowych w przedsiębiorstwach. Roczniki Psychologiczne, 2, 101-123.